Week 8 Weer een week in het altijd mooi Zweden - Reisverslag uit Borås, Zweden van Astrid Hauser - WaarBenJij.nu Week 8 Weer een week in het altijd mooi Zweden - Reisverslag uit Borås, Zweden van Astrid Hauser - WaarBenJij.nu

Week 8 Weer een week in het altijd mooi Zweden

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

23 Juli 2011 | Zweden, Borås

Hej!

Week 8, de week waarin ik terug ging naar Zweden. De week ook waar ik de 10.000 km gepasseerd ben. Week met beslissingen. Maar vooral een week met veel Nederlanders en onverwachts leuke ontmoetingen.

Nog heel even over de overtocht van afgelopen zaterdag. Het was heel lang maar wel heel bijzonder. Bij Finland alle eilandjes en bij Zweden langs de kust gevaren met alle eilandjes. Zo mooi, onvoorstelbaar. Als je ooit de kans krijgt moet je het zeker doen en dat van iemand die peentjes zweet voor ze een boot op moet. Maar goed geheel afgedraaid maar voldaan kwam ik terug in m'n geliefde Zweden en dan nog wel in Stockholm.

De camping waar ik naar toe was gegaan was overladen met Nederlanders, ik kon mijn scha van 3 weken geen Nederlander gezien helemaal inhalen ;-). 's avonds ontmoete ik Wietske en haar dochter Iris in het toilet gebouw. We kwamen aan de praat en zo'n ¾ kwartier later namen we afscheid. Erug leuk om zo effies te kletsen.

Er waren niet alleen heel veel Nederlanders maar ook heel veel Engelse. Van het type achterbuurt Liverpool. Echt helemaal zoals je het voorstelt waren ze ook. De mannen werken daar en de vrouwen zitten dan met de kinderen op de camping. Ik zat er lekker tussen in en het is gewoon een live show die opgevoerd wordt. Helemaal geweldig. Ze zijn sowieso altijd minimaal 1 kind kwijt en dat kind moet dan met heel veel geroep terug gebracht worden naar de caravan. Als dat niet lukt wordt een van de andere kinderen erop uitgestuurd om het missende kind te vinden. En dan zijn er 2 kinderen zoek, nou ja je kunt het al bedenken. Erg grappig allemaal.

Zondag was het heerlijk weer voor de verandering en ben ik lekker naar Stockholm gegaan met de trein, super relaxed. Ben naar de Gamle Stan (oude stad) gegaan en heb daar lekker een beetje rond gelopen. Naar de wisseling van de wacht geweest bij het paleis. Dat is hier zo leuk, wordt een hele show van gemaakt met uitleg en al. Fanfare erbij, helemaal top. Op het gemakkie nog een beetje verder rond gelopen en gewoon genoten van de gezelligheid en de zon. Kwam stoelmassages tegen, leek me een goeie optie. Was heerlijk relaxed, goeie keuze. En als afsluiter van de dag naar het fotomuseum. Echt fotomensen, zeker een keer naar toe gaan. Super geweldig, nou waren er ook erg goede tentoonstellingen maar het was gewoon een mooi geheel. Was er eentje en die was wel heel bijzonder en er kwam geen foto aan te pas. Het waren allemaal hooibalen, soort van route door hooibalen en daar konden mensen hun herinneringen/boodschappen opprikken. De kunstenaares die het werk had gemaakt had een zoon verloren en ze wilde op deze manier de herinneringen aan hem levendig houden (als je dat zo kan zeggen maar daar kwam het ongeveer op neer). Het was heel mooi om te lezen wat mensen allemaal hadden geschreven (als je het kon lezen uiteraard want veel was zweeds oid). Zeker niet alleen herinneringen aan dierbare maar zoveel meer, mooi.

Toen ik op het station kwam zat Anna ook in de trein. Anna is de middelste dochter van Wietske en Jeroen. De hond mocht niet mee naar het restaurant dus ze was terug gegaan. Wederom gezellig gekletst en bleken ze nog uit Gouda te komen ook, de wereld is zo klein. 's avonds nog een bakkie gedaan bij de familie, dat was erg gezellig. Leuk hoor zo kletsen met mensen over wat je hebt gezien en gedaan en wat zij hebben gezien en gedaan. Heel bijzonder. Al met al een blije dag.

Maandag was een zo zo dag, hier en daar een bui. Dus een binnen programma bedacht. Ik ben naar het paleis geweest. Helemaal gezorgd dat ik op tijd was voor de rondleiding leek me leuk. Maar na een half uur was ik er wel klaar mee en ben ik maar zelf verder gegaan. Het was echt wel cool hoor, niet zo mooi als Buckingham palace maar wel tof. Was alleen mijn camera kapot en je mocht binnen foto's maken dat was natuurlijk erg verdrietig maar ja niet zo veel aan te doen. In de grote zaal kwam ik Sue-Ellen en John tegen mijn nieuwe vrienden uit de US of A ze waren in Stockholm met de Eurodam. Ze waren een Baltische cruise aan het doen. Erg grappig om te horen wat ze allemaal hadden gezien. Ze waren in St-Petersburg geweest, mooie verhalen. Mooi ontmoeting weer. Na het paleis nog even naar de schatkamer geweest. Wow..... dat was lelijk maar zo mooi. Al die kronen en zwaarden etc. Helemaal geweldig. Ondertussen was het droog maar toch ook nog even het museum van het oude paleis bekeken. Tof hoor dit nieuwe paleis is gebouwd op de fundamenten van het oude kasteel wat is afgebrand. En je kon dus in de krochten van het nieuwe paleis rond lopen op/in zeg maar het oude kasteel. Ja was cool.

Ondertussen begon het weer om te slaan en was ik wel weer een beetje klaar met de musea dus had ik besloten om terug te gaan en dan nog even naar de grootste IKEA van de wereld te gaan. Ja als hij om de hoek van de camping is kan je dat toch niet negeren. Dus ik naar 55.000 m2 IKEA. Nou echt bizar, zoiets had ik nog ooit gezien. Kwam bij de parkeer garage aan en daar stond dat er nog 2500 plaatsen vrij waren terwijl de garage toch redelijk vol stond. Maar goed IKEA dus, het is een groot rond gebouw met 3 verdiepingen en je loopt in een soort van spiraal naar beneden en dan zijn er nog allemaal tussen verdiepingen. En ik heb wel 6 restaurants gezien. Ik moet eerlijk toegeven dat het een beetje te veel IKEA was voor mij, ook een beetje omdat ik de uitgang niet zo goed kon vinden. Wat ik me wel afvraag is waarom is er een foods gebeuren in een IKEA in Zweden?? Die mensen kunnen die zooi toch gewoon allemaal bij de supermarkt kopen? Raar! Daarna nog even naar de supermarkt en die was ook weer zo groot. Het werd me gewoon allemaal een beetje te veel en toen was het nog gaan hozen ook. Was geen goed einde van de dag.

Maar 's avonds met de kook ontmoete ik Peppie en Kokkie. 2 Nederlandse gasten uit...... ja wel uit Nieuwerkerk aan den Ijssel en ze wonen om de hoek bij mijn ouders (bijna dan). En... ze hadden allebei in Delft op school gezeten, alleen geen Levensmiddelen gedaan dat dan nog net niet. Wel grappig hoor. Ze waren 12 ofzo en waren lekker aan het toeren met de auto en een tentje door Zweden en Noorwegen. Heel grappig. Sowieso wel weer lekker om een beetje Nederlands te kletsen tijdens de kook en afwas.

Dinsdag was het gewoon weer lekker droog zoals het hoort. Nog 1 dagje Stockholm over. Ik ben naar de overdekte levensmiddelen hallen geweest. Ik vind dat zo geweldig. Als ik hier zou wonen dan zou ik het wel weten hoor. Ze verkopen zulke mooie producten daar echt waanzinnig om jaloers van te worden. Nog even bij Kosta Boda winkel langs gegaan. Dit is een glasfabriek in Zweden en mijn favoriet. Ik wilde graag een blijvende herinnering aan al deze ellende ;-), nee hoor aan al de mooie dingen die ik heb gezien, de bijzondere ontmoetingen die ik heb gehad en aan dat ik het toch maar gewoon ga flikken. Dus ik heb een hele mooie schaal gekocht die gaat heel mooi staan. Eigenlijk was ik wel een beetje klaar met het hele stad gebeuren. Heb nog even in de zon, ja wel in de zon gezeten in een park en toen terug naar de camping.

Dus ik dacht laat ik een stukkie gaan lopen rond de camping. Er zit nl een skiberg bij die camping en een meer en een bos met wandel routes. Dus ik op pad ging de oranje route lopen. Nou ging lekker, mooie route mooie uitzicht punten. Rook lekker naar dennenbomen, helemaal gezellig. Maar goed opeens zijn de oranje strepen op en zijn er alleen nog stippen. Ja wat doe je dan ik bedoel ik was de strepen aan het volgen dan kan je toch niet zomaar overstappen naar stippen lijkt mij. Nou ja en ik ben al zo'n held op sokken dus ik maar terug. Loop ik langs die skiberg en op de een of andere manier bedacht ik me dat het misschien wel een goed idee was om naar boven te lopen, uhhh... Echt vraag me niet waarom maar ik ben naar boven gelopen, wat een drama, stijl....Maar goed ik ben boven gekomen en het was een erg mooi uitzicht maar toen moest ik ook nog naar beneden. Wat een drama, stijl.... Maar goed zonder kleerscheuren en met alleen spierpijn in mijn enkels er van af gekomen. Goed bezig geweest dus. 's avonds nog even verhalen uitgewisseld met mijn nieuwe Nederlandse vrienden, ga ik nog missen ;-)

Woensdag was een #stukkietoeren dag. Maar eerst alles lekker droog opgeruimd, even afscheid genomen van mijn NL vrienden en toen op weg naar Mora. Het idee was om naar Mora te gaan en dan vandaar uit nog een stukkie hoger in Zweden om dan over te steken naar Trondheim. Dus goed was prima rijden, landschap werd weer wat heuvelachtiger. En Zweden blijft gewoon een mooi land, heel idyllisch. Ik word er blij van, velden, bomen, gezellige huisjes en water. Mooie combinatie. Maar goed hoe dichter ik bij de camping kwam hoe slechter het weer werd. Zo slecht dat toen ik bij de camping kwam er een wolkbreuk was en ik niet eens mijn auto uit kon (maar dat schijnen jullie wel te kennen). Goed ik geïnformeerd naar een hutje want zag het niet zitten om in die regen alles op te zetten. Was allemaal een beetje duur dus toch maar tentje. Zou volgende dag droog worden zei de vriendelijke gozert achter de receptie. Nou ja wat ik weer had, kom ik op dat kampeerterrein is het een moeras. Echt niet normaal meer. Kon gewoon mijn tentje niet opzetten omdat er zoveel water lag, echt grote plassen. Dus terug en toch maar een kamertje geregeld voor 1 nachtje dan maar. Het is raar want elke keer denk ik, nou erger dan dit kan het niet worden maar blijkbaar kan dat dan toch wel weer.

's avonds gekeken naar wat ik nou verder moest gaan doen. Lang verhaal kort, het was een drama maar uiteindelijk heb ik besloten om toch maar niet verder te reizen naar het Noorden en dan naar Noorwegen te gaan. Wat betekent dat ik het Fjorden gebied ga overslaan en Els niet ga ontmoeten in Noorwegen. Ik vind het heel verdrietig maar de weersverwachtingen waren zo slecht en begin volgende week zou het weer in Zuid Zweden beter moeten worden. Ik kan het mentaal en fysiek niet meer aan nog veel meer regen en het is toch vakantie en moet leuk en gezellig zijn. Helaas helaas helaas.....

Donderdag dus weer terug naar het Zuiden. Maar niet voor dat ik in Nusnäs ben geweest.
Leuk man, daar maken ze de Dalarna paardjes. Dat zijn rode paardjes met bloemetjes erop geverfd, erg Zweeds. Ik vind die paardjes helemaal geweldig. Het was echt heel tof om ze gemaakt te zien worden. Ze worden gemaakt van overblijf hout. Eerst uitgezaagd en dan met de hand bij gesneden. Rood geverfd, geplamuurd, geschuurd en dan mooi geverfd met bloemetjes. En je kon elke stap zien, heel tof. Er zijn een aantal mensen in de werkplaats bezig maar er zijn nog zo'n 50 mensen in de omgeving die thuis aan het werk zijn met of wel uitsnijden of verven. Grappig hoor bananen dozen vol met houten paardjes, die geverfd moeten worden.

Daarna nog naar het berenpark in Orsa. Dat was ook tof hoor. Helaas ook op een skiberg, waarom vraag je je af maar goed. Het was heel tof opgezet. De beesten zitten in een heel grote ruimte dus geen zielige hokken. En dan hebben ze allemaal uitkijk punten gemaakt waarbij je van boven af op de omheining kijkt. Heel gaaf. Ze hadden wolven, lynxen, veelvraten, bruine beren, en die hele grote bruine beren uit Rusland (ben de naam kwijt), tijgers, sneeuwluipaarden en IJsberen. Helemaal goed. Ze hadden een bruine vicks, te schattig gewoon. Hij was lekker aan het zwemmen maar was niet kopje onder gegaan, denk dat hij anders water in z'n oren kreeg ofzo. Maar goed als hij dan uit het water kwam was het net een leeuw enorme wollig hoofd en een mager lijfje. Zo schattig, helemaal blij.

Uiteindelijk ben ik naar Karlstad gereden. Daar zat ik in een kamer ipv in mijn tentje omdat het weer zo slecht zou zijn. Dat viel gelukkig allemaal wel. Heeft alleen 's nachts heel hard geregend. Nou ja dat is nog wel te doen.

Vrijdag was regenachtig in de ochtend. Ben naar Karlstad gereden om daar naar het museum te gaan want dat leek een droge optie. Gelukkig werd het droog en heb ik een beetje door de stad gehobbeld, daarna naar het stadspark. Dat was heel leuk. Van alles te doen voor kinderen maar ook een heel groot natuur gebied. Moeras achtig gebied. Was een wandelpad uitgezet en er was een info centrum. Was erg leuk en een mooie wandeling. Alleen wel beetje boel muggen dat was jammer. Verder stonden er wat oude huisjes, soort van innimini openluchtmuseum. Al met al een prima park om je een paar uur ter vermaken. Uiteindelijk eindigde ik weer in een enorme supermarkt, ik blijf me verbazen. Deze verkocht ook wasmachines etc maar ook gewoon spullen voor je paard. En dan bedoel ik niet een borstel enzo. Maar gewoon halsters, stijgbeugels, dekens etc etc. En ik kon het eten niet vinden. Heb geloof ik 10 minuten lopen zoeken. Maar ook dat is weer goed gekomen. Het is soms allemaal wel een beetje veel hoor.

En dan dat drama in Oslo en Utoya, wat erg. Was helemaal een beetje van slag. Ik liep daar gewoon een maand geleden en nu ziet die stad er zo uit, wat erg. De Noorse mensen naast mij komen uit het gebied van Utoya en weten gewoon niet of al hun dierbaren nog leven. Ze hadden een dochter van die leeftijd, dat meisje weet gewoon niet of al haar vriendjes en vriendinnetjes er nog zijn. Kippenvel gewoon, heel erg. Zaterdag hing overal de Noorse vlag half stok, dat was wel een mooi gebaar. Maar het is raar want ik ben er relatief dichtbij (230 km van Oslo) en je bent er geweest en je bent omgeven door Noren die op vakantie zijn. Ik wens alle betrokken mensen heel veel sterkte toe.

Zaterdag was dus weer een #stukkietoeren dag. Via Mariastad ben ik naar Borås gereden. Vannacht was het heel slecht weer geweest. Heel harde regen en een waanzinnig bizar onweer. Ik was zo blij dat ik in een hutje achtig iets zat want als ik in mijn tentje had gezeten was ik niet blij geweest. Zaterdag morgen was het ook echt weer bizar slecht weer, ruitenwissers konden het weer eens niet bij houden. Maar 's middags toen ik bij Mariastad aankwam was het heerlijk weer. Daar een beetje rond gelopen. Had een oud gedeelte met houten huisjes. Eerlijk gezegd viel het een beetje tegen na Jakobstad en Rauma in Finland. Ja dat kan gebeuren. Maar het was heerlijk om even in de zon rond te lopen. Door naar de camping, wilde in de hostel maar die was vol. Dus ben ik weer in een hutje geëindigd want de voorspellingen waren niet zo goed. Goede keuze, het is nu de hele middag al aan het regenen en onweer. Als buien uiteraard. Ik mis mijn tentje en mijn autootje wel een beetje maar dit is wel beter voor de gemoedstoestand zeg maar.

Nu maar hopen dat het begin volgende week echt beter weer wordt en ik niet voor nix de keuze heb gemaakt.

Overigens is het weer donker hier. Moet echt rond 10'en wel een lampje aan. En dat lampjes heb ik aan mijn ouders mee terug gegeven in de tweede week :-). Kaarsjes dus maar. Maar wel raar hoor dat het weer donker is, vooral 's nachts heerlijk. Maar het gaat ook wel hard hoor, wordt snel weer donkerder.

Tot volgende week!!

Bye
Astrid

  • 23 Juli 2011 - 20:43

    Angela:

    Zo, met een zak chips op de bank ben ik net weer ff bij gelezen. Balen van al die regen, maar uit leuke ontmoetingen met leuke mensen kun ke ook weer wat energie halen!

    Ik duim voor je dat het weer beter wordt. Duim je ook voor ons? :-)
    Have fun en relaxte(?) zondag!

    Gr angela

  • 24 Juli 2011 - 08:29

    Dorieke:

    mooie pics weer As! en goed verhaal. Wel superbalen van de regen. Hopen dat het snel beter wordt en je weer lekker in je tentje kunt. Echt bizar wat er daar gebeurt is en dat jij daar nu zo dichtbij zit. sterkte met het verdriet en ongeloof dat om je heen zal hangen. en probeer te blijven genieten van de kleine dingen om je heen!

    dikke knuf

  • 24 Juli 2011 - 09:34

    Simone Heemskerk :

    Hoi Astrid!
    Leuke verhalen hoor! Tsja, die rot regen, blijft balen. Overigens hier ook vandaag neverending rain. Toch maar gaan hardlopen, anders zit je weer heel de dag binnen. Vanavond naar Henny en Rien, lekker eten daar. Nog 3 dagen en dan mogen wij ook op vakantie. Ik hoop ook op beter weer. Wil geen sneeuw op de top van de Gran Paradiso. Is dan vast koud boven de 4000 meter!
    Groet Simone

  • 24 Juli 2011 - 10:05

    Annemiek:

    hela hola, fijn om weer bij (je) te zijn! zal duimen voor je dat je weer snel in je tent kan kruipen en gewoon lekker bij/onder je luifel kunt genieten. Mooie fotos weer! Geniet ervan, uiteindelijk gaat echt de zon weer (overal) schijnen :-)
    Miek

  • 24 Juli 2011 - 21:29

    Rien:

    Hallo Astrid,
    Na regen komt zonneschijn, maar in Scandinavië gaat dat blijkbaar niet op. Jouw portie regen heb je nu wel gehad, dus de rest van de vakantie wordt het zonneschijn.
    Weer een heleboel leuke foto's. De Zweedse foto's komen mij zeer bekend voor. Als je die ziet heb je eigenlijk wel weer zin om een vakantie in Scandinavië door te brengen. Alleen graag met wat minder regen!
    Een fijne voorzetting van je vakantie. Eén troost, het is hier vandaag ook shitweer. Je raadt het al, de hele dag regen.
    Groetjes van Rien en Henny en laat je niet kisten door het weer.

  • 25 Juli 2011 - 19:32

    Thelma:

    Eindelijk weer internet (na 10 dagen zonder) dus nu weer een reactie. Goed om te lezen hoe het met je gaat. Als ik wat langer internet heb (hier valt het elke 5 min uit) ga ik je even mailen!

    Groeten vanaf de Mont Ventoux.

  • 27 Juli 2011 - 20:32

    Barbara:

    Jeetje, ik liep enorm achter. Was te druk met alle nieuwtjes in Vlaardingen haha. Maar gelukkig had ik het al wel soort van in verkorte versie via de twitter meegekregen. Wel mooi om te lezen dat er zelfs een Ikea is die jou doet duizelen. Moet wel erg groot zijn. Ik binnenkort weer Ikea delft, nieuwe tafelkleden scoren. Zal aan je denken!

    Tot roddels ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 50397

Voorgaande reizen:

25 Maart 2015 - 13 April 2015

Japan

17 Februari 2012 - 18 Maart 2012

Naar het dak van de wereld

29 Mei 2011 - 30 Augustus 2011

Stukkie toeren

10 Mei 2007 - 10 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: