Week 7 over de helft en laatste week Finland - Reisverslag uit Turku, Finland van Astrid Hauser - WaarBenJij.nu Week 7 over de helft en laatste week Finland - Reisverslag uit Turku, Finland van Astrid Hauser - WaarBenJij.nu

Week 7 over de helft en laatste week Finland

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

16 Juli 2011 | Finland, Turku

Hei,

Heb internet op de boot maar het is heel langzaam. Ga proberen te up-loaden. Hebt kans dat de foto's later deze week volgen.

Week 7 dus, de week waarvan mijn vader mij fijntjes heeft uitgelegd dat ik over de helft ben, ervan uitgaande dat ik niet 4 september thuis kom en 5 september weer ga beginnen (en dat gaat ook niet gebeuren). Raar verhaal maar waar. Opeens gaat het nu allemaal wel heel erg snel. Een week ook met een hoop stad en een hoop nieuwe indrukken. Een week die het grootste gedeelte samen met Laura is doorgebracht. M'n laatste week Finland.

Zondag dus, zondag was een dag Helsinki/Helsingfors verkennen. Lang verhaal kort we hadden uiteindelijk een Helsinki kaart genomen voor 2 dagen (plan was nl 1 dag) en daardoor eindigde we zondag morgen op een guide tour bus. Eigenlijk was dat wel heel leuk want er wordt veel verteld en je weet tenminste zeker dat je het juiste gebouw aanwijst als je het ergens over hebt. We zijn gestopt bij de kerk in de rots. Dat was echt heel mooi. Ipv de rots weg te blazen hadden ze er een kerk in gebouwd. Heel mooi licht, super mooi. Helaas stonden er nog 20 andere bussen, bizar gewoon. Daarna gestopt bij het Sibeliusmonumentii. Dat was een kunstwerk ter ere van de componist Sibelius, de gene die Finlandia heeft gecomponeerd. Was heel bijzonder, allemaal buizen die in de lucht hingen. Sommige waren glad andere waren opengewerkt. Terug gekomen op de start plek en na een boterhammetje zijn we naar het Senaat plein gegaan. Daar staat de domkerk, blijkbaar het meest gefotografeerde gebouw in Helsinki. Was ook erg mooi moet ik zeggen. Hoge trappen ervoor, erg indrukwekkend. Helaas viel binnen enorm tegen. Maar goed het is wat het is.

Daarna via een overdekte markt, altijd leuk naar de haven gelopen. En we zijn een stuk langs het water gelopen. Leuk hoor met al die eilandjes voor de kust. Wat heel apart was, was dat er allemaal kleden te drogen hingen. Blijkbaar gaan de Finnen op zonnige dagen naar de zee om hun kleden te wassen. Dat is traditie. Stond wel bij dat je alleen natuurlijke zeep mocht gebruiken. En als ze dan schoon zijn dan hang je ze te drogen op speciale rekken. Heb je een gezellige picknick en wacht je tot ze weer droog zijn. Dat is toch grappig.

Maandag zijn we naar Suomenlinne/Sveaborg (Finse burcht/Zweedse burcht) gegaan, met het bootje. Dit zijn 5 eilanden die aan elkaar zijn geklust met bruggen. Verder hebben ze daar vroeger een verdedigingsburcht van gemaakt. Met allemaal van die grote dikke muren. Eerst even in het museum gekeken maar het was daar zo warm dat ik het niet uithield dus lekker buiten zitten wachten op de guide tour. Dat was een beetje jammer, dat chickie zei elk woord woord, 2 2 keer keer. Heel heel vervelend vervelend. Ze was enorm enorm zenuwachtig. Jammer wel want er is veel geschiedenis, met mooie verhalen op dat eiland. Na de lunch daar nog een beetje over de verdedigingswallen gelopen. Blijft leuk met alle eilandjes en bootjes, gezellig.

Terug naar Helsinki gegaan en daar nog een beetje alle kansloze toeristen winkels af. Eerst nog even naar de Iitalla outlet, ach ja altijd leuk. Souveniers gekocht en nog even naar een van de grootste boekwinkels van Europa. Natuurlijk niet goed voor Astrid maar wel leuk. Ik ben nu nl Moomin fan. Moomin is de meest schattige witte trol en hij lijkt op een nijlpaard. Hij woont in de Moomin vallei met zijn familie en vrienden. En hij is altijd blij en vrolijk, als je de boeken leest ga je gewoon glimlachen. Althans ik word er helemaal blij van. Moomin is echt overal te vinden in Finland, enorm populair en commercieel. Maar goed ik heb dus een stipboek en een Nederlands verhalen boek gekocht. Ja zelfs Nederlandse boeken hier. En heel veel Engelse en tijdschriften ook. Zoals ik al zei niet goed, niet goed ;-)

Dinsdag naar het volgende land geweest, Estland. Naar Tallinn. 2 uurtjes met de ferry en je bent er. Ochtend was het weer wat minder mooi maar toen we in Tallinn aan kwamen was het zonnetje doorgebroken en kon het niet meer stuk. Tallinn heeft een heel mooi oud centrum, echt de middeleeuwen. Het voelt ook echt of de ridders en jonkvrouwen zo voor bij kunnen komen lopen. Wat alleen heel jammer is, is dat ze er een enorme commerciele bedoeling van hebben gemaakt. Wat betekent dat er overal souvenier winkeltjes zijn en restaurantjes. Eigenlijk valt dat een beetje tegen en doet het de stad geen recht. We vonden het heel erg op Duloc lijken van Shrek. Je hoefte alleen niet aan een hendeltje te trekken en er kwam geen kansloos liedje uit een doosje maar verder had Shrek er best rond kunnen lopen. Maar goed het was best heel mooi, veel gekleurde huisjes en heel veel kerken. Maar je kan bv geen overzichtsfoto maken van de stad zonder een cruiseschip of een ferry op de achtergrond te hebben. Maar ben blij dat ik geweest ben want het was wel bijzonder. Helaas was de terug reis niet zo'n succes het was nl nogal gaan waaien en de boot deed een beetje schommelen. Was behoorlijk ziek, buiten op he achterdek gezeten en naar de horizon gekeken. Maar dat is ook raar want de reling van de boot gaat dus ook heen en weer, zo'n 20 cm dus daar wordt het niet echt beter van. Maar goed we zijn veilig terug gekomen.

En wat enorm bizar was, waren de hoeveelheden blikjes bier die tax-free meegenomen werden. Mensen gaan dus speciaal op trips hier voor. Hebben speciale karretjes waar de traytjes op kunnen en nemen er dan 9 per persoon mee. Heel bijzonder. Ik heb zoiets nog nooit gezien. Maar bij sommige stond er bij dat het 80 % goedkoper was (getallen kun je wel snappen in Finland). Maar goed de benzine was ook bijna gratis in Estland, 1.20 ik zeg geen geld toch.

Woensdag weer een dagje in Helsinki doorgebracht. Eerst naar de dierentuin. Heel apart, was op een eiland. Ze hadden er dieren die ik nog nooit had gezien en bijna uitgestorven zijn maar ze hadden bv ook konijnen. Het was een leuke dierentuin. Met het bootje terug gegaan naar Helsinki en daar hebben we de design route gelopen. Was grappig maar niet heel bijzonder. Terug naar het hotel zodat Laura haar spullen kon organiseren en daarna op weg naar een echte Finse maaltijd. Ik had in Tallinn wild zwijn gegeten en dat was geen succes dus ik was benieuwd naar het Finse eten. Heb rendier gegeten en was echt super lekker. Zielig wel maar ja het is ook zielig om nijntje te eten en dat is ook heel erg lekker. Al met al een goed einde van een paar mooie dagen.

Donderdag ging Laura weer vroeg weg, als in 5.45 uur vroeg dus. Ik ben nog even in het hotel blijven hangen, rustig spulletjes gepakt en toen weer lekker met autootje op pad. Heerlijk!!!! Eerst nog even langs de wasserette, leek me makkelijker dan op de camping kloten. Was een goeie zet 1.5 uur 2 wassen schoon, droog en gevouwen. Dat is waar ik Johannes ontmoete. Hij moest de vertaling doen voor de wasserette mevrouw en mij. Aardige gast, had gewoon een jaar betaalt verlof (wel is waar minimum loon maar toch). Alleen had hij nog nix gedaan de eerste 6 maanden en daar baalde hij wel van. En zeker toen hij mijn verhalen hoorde van mijn eerst 1.5 maand. Bij het afscheid zei hij dat hij echt dingen ging ondernemen de komende 6 maanden.

Daarna door naar Turku/Åbo. Ik had niet zo'n goeie dag een ouderwetse baaldag maar ja die horen er ook bij. Was niet omdat Laura weg was want vond het ook wel weer lekker om mijn eigen ding te doen en lekker in mijn autootje hangen en tentje slapen. Maar goed het gebeurt. Op de camping mijn spulletjes opgeruimd en georganiseerd, goed bezig geweest zeg maar. Verder lekker relaxed. Moomin gelezen om weer blij te worden.

Vrijdag morgen regende het heel hard en ik zou Turku gaan bekijken. Niet zo'n goeie combi natuurlijk. Dus ben ik maar eerst naar het kasteel geweest. Dat was echt heel tof. Echt zo'n echt kasteel zoals het hoort. Heel mooi in de oude staat gerestaureerd daar waar nodig was. Ja was leuk. Toen ik terug kwam bij mijn auto had ik dus een bekeuring gekregen. Parkeertechnisch was het niet goed gegaan. Ik snapte het bord niet zo goed en had het nog gevraagd maar helaas mocht toch niet parkeren. Bij toeristen bureau gevraagd wat te doen en die adviseerde me om naar de politie te gaan. Eerste een beetje door de stad gelopen. Turku is samen met Tallinn the culturele hoofdstad van Europa. Ze hadden er wel veel werk van gemaakt.

Uiteindelijk toch maar naar politiebureau gegaan daar werd ik naar een ander buro gestuurd. Ik daar naar toe. Kom ik daar binnen zeggen ze dat ze gelosten zijn terwijl ze toch minstens nog een kwartier open moesten zijn. Dus ik geef hem aan dat ik de volgende dag weer weg zou gaan en dat ik dus anders niet kon betalen. Dus hij vraagt, dus je wilt betalen. Nee natuurlijk niet maar ja..... Dus hij zegt nou als je niet betaalt en het gewoon vergeet dan hoor je er nooit meer iets van. Nou ja ok dan, we zullen zien.

Ondertussen was het natuurlijk weer gaan regenen dus ben ik naar een groot winkelcentrum geweest met zo'n mega supermarkt gewoon een beetje rond lopen altijd leuk. Toch maar terug naar de camping en hopen op het beste. Met wat kunst en vliegwerk toch de meeste dingen droog in de auto.

Zaterdag morgen was het vroeg op want ik moest met de boot mee. Helaas was het 's nachts gaan regenen. En als ik zeg regenen dan bedoel ik ook regenen. Zo hard had het nog niet geregend als ik in mijn tentje was. Gelukkig waren het wel echt buien en was het soms ook heel even droog. Dus alles maar weer zo goed en kwaad als het gaat ingepakt. Ik moest wel echt gewoon 5 minuten onder mijn paraplu staan om het zo hard regende dat ik nix meer kon doen. Maar goed op de boot nu. De enige met een geel nummerbord geloof ik. Voornamelijk Finnen, Zweden en wat Russen. Het is wel raar want ik heb al 3 weken geen Nederlanders meer gesproken of gezien op een camping (hoewel er vanacht wel een Nederlander op de camping stond zag ik). Maar goed ook weinig Duitsers, Belgen of Fransen hier. Wel raar hoor want in het begin werd je er mee dood gegooid. Maar goed op de boot. Het is zeker een mooie tocht, onvoorstelbaar hoeveel eilandjes er zijn. Sommige zijn gewoon rotsen en meer niet andere zijn helemaal dicht gegroeid met bomen en gras. Op sommige wonen mensen, en dan denk je toch, waar doe je je boodschappen dan? En in de winter? En wat doe je voor werk? En En En...... Hele bijzondere tocht maar een lange zit. Zit nu op de helft en tot nu toe gaat het goed qua golven maar we gaan nu naar de “open” zee, geen eilanden meer, we zullen zien. Voelt wel al wat wiebelliger.

Dus dat waren 14 dagen Finland, bye bye Finland want hier kom ik niet meer terug deze vakantie. Ik vind het niet heel erg om weer naar Zweden te gaan en Finland achter te laten. Het is een heel mooi land, ik vind het een gezellig land om door heen te rijden. Maar voor mij was het redelijk eenzaam zo. Hopelijk wordt het weer wat anders in Zweden we gaan het zien.

Moi moi
Astrid

  • 16 Juli 2011 - 13:41

    Dorieke:

    As... ik vind je zo leuk, en je verhalen ook!!! Over de helft, wat gaat dat snel he. Lekker blijven genieten pop! KUS

  • 17 Juli 2011 - 18:31

    Tonny En Alfred Scho:

    Hallo Astrid,
    Geweldig wat een leuke verhalen en wat schrijf je veel!!Af en toe een beetje heimwee maar gelukkig
    gaat het weer snel over.Jammer van die hoos buien die hebben we hier ook.Je ouders genieten er van en zijn trots op je!! Geniet er van en goede reis verder.We blijven je volgen.

    Groetjes Tonny-Alfred

  • 18 Juli 2011 - 16:23

    Sylvia:

    Hè Astrid,
    Wat jammer dat het nog steeds niet helemaal droog is daar.
    Ik heb zaterdag bij je ouders de boot waar jij opzat een stukje kunnen volgen.
    Wat een hoop eilandjes zijn daar zeg.
    Hoop dat je nog een heleboel leuke weken tegemoet gaat met erg mooi weer.
    We volgen je.

  • 18 Juli 2011 - 20:36

    Henny:

    Hoi Astrid,
    Gelukkig heb je de lange bootreis volbracht. Omdat wij geen liefhebbers zijn van boottochtjes (vliegen dan liever of nemen de auto), maar je ontkom er niet altijd aan, vinden we het heel cool van je dat je het toch gedaan hebt. Je verslag over Helsinki vonden we erg interessant en hoewel wij wel in Finland geweest zijn moeten we eens overwegen deze stad te bezoeken. Ik denk dat je wel blij bent terug te zijn in Zweden. Je bent nu in Stockholm (ben je vaker geweest maar blijft leuk) en dus over de helft van je reis.Geniet nog maar heel veel en realiseer dat het in Holland op dit moment herfst lijkt en iedereen nu wel weer naar de zomer verlangt.
    Groetjes Henny en Rien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 50402

Voorgaande reizen:

25 Maart 2015 - 13 April 2015

Japan

17 Februari 2012 - 18 Maart 2012

Naar het dak van de wereld

29 Mei 2011 - 30 Augustus 2011

Stukkie toeren

10 Mei 2007 - 10 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: