Week 10 Weekje Denemarken - Reisverslag uit Hillerød, Denemarken van Astrid Hauser - WaarBenJij.nu Week 10 Weekje Denemarken - Reisverslag uit Hillerød, Denemarken van Astrid Hauser - WaarBenJij.nu

Week 10 Weekje Denemarken

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

06 Augustus 2011 | Denemarken, Hillerød

Hej,

Week 10, weekje Denemarken.

Zondag op mijn gemakje de spullen ingepakt. 's nachts was het heel slecht geweest dus alles was lekker nat maar goed niets aan te doen en het was maar een korte dag. Over gevaren van Helsingborg naar Helsingor. Is 20 minuutjes, maar 4 km. Goed te doen dus. Maar ja ik was wel een beetje vroeg aan de overkant en het was ook nog maar een half uurtje naar de nieuwe camping dus eerst maar wat tijd doorgebracht in Helsingor. De grootste attractie daar is het slot maar daar was ik al eens geweest en had gewoon effies geen zin in weer een slot (het lijkt soms Egypte wel met weer een tempel ;-) ). Ik ben op mijn gemakkie door het centrum gaan lopen want volgens de rough guide was het een mooi oud middeleeuws centrum. Zeker mooi. Hele bijzondere oude huizen, leuk. En weer heel veel vakwerkhuisjes in de gezelligste kleuren met allemaal van die mooie stokrozen ervoor, helemaal geweldig. Na een beetje omrijden door mooie bossen en langs gezellige watertjes toch maar naar de camping gegaan in Hillerød. Wat zo leuk is is dat toen ik 2 maanden geleden hier kwam alles nog groen was, nu zijn er goud gele velden met wuivend graan. Heel mooi om te zien.

De camping was dicht, lunch pauze dus ben ik naar het Frederiksborg slot gelopen hier in de buurt. Dat is echt een heel mooi oud slot, zoals het hoort. Maar goed ook hier was ik al eens geweest dus ben ik alleen even in de tuin gaan kijken. Een mooie barokke tuin. Heel bijzonder. Alleen stikte het weer van de bustoeristen. Word echt helemaal ziek van al die cruise boot mensen die met z'n alle ergens aan komen stormen. Weet niet goed wie er erger zijn de Amerikanen, Russen of Japanners.

Op de camping aangekomen was het een hele verademing. Wat een mooie camping, niet zo groot. Heel schoon. Super nieuw toilet gebouw. Waanzinnige keuken, woonkamer en een terras. Een kruidentuintje. Alles zo goed verzorgt, heel bijzonder. Dit is mijn 27ste camping en het is absoluut de beste. Het is overigens (natuurlijk) weer helemaal kamp Holland. Maar het is wel grappig. Ik moet zeggen het heeft wel wat de verhalen uitwisselen, tijdens het koken vragen wat iedereen heeft gedaan. Iedereen staat hier wat langer waardoor je wat meer contact hebt. Weer een hoop nieuwe vrienden gemaakt, veel Nederlanders maar ook een leuk Zweeds stel. Leuk om eens met hun te praten over hoe dingen gaan in hun land etc. Was tof.

Maandag ben ik een beetje door de omgeving gaan toeren via de margrieten route. Kost wat moeite om de juiste route te vinden maar toch gelukt. Beetje tussen de fjorden door en lekker relaxed genoten. Bij een slot langs geweest maar het was natuurlijk maandag en dus dicht, had ik even geen erg in. Maar goed ik stond over de heuvel uit te kijken en zag het toch langzaam aan steeds zwarter worden. In de verte regende het hard. Maar goed moest toch verder. Aangekomen in Roskilde regende het maar had ik het allerergste net ontlopen. Dat was mooi. Ben naar de kathedraal geweest. Daar liggen alle koningen en koninginnen begraven. Onvoorstelbaar, niet zo als bij ons in een keldertje maar gewoon zo open en bloot in enorme kisten enzo. Kerk ligt na genoeg vol, je vraagt je wel af waar de koningin en haar man straks moeten liggen. Haar ouders liggen al buiten, zal ze wel bij komen liggen. Of ze moeten wat van die kisten verplaatsen maar sommige hebben er wel voor gezorgd dat ze nooit meer verplaatst kunnen worden. Heel apart allemaal.
Nog even door Roskilde gelopen en toen de schade gaan opnemen op de camping.

Nou en schade was er. Echt bizar, het had zó hard geregend dat alles onder gelopen was. Er stond 30 cm water naast waar ik stond. Alles was nat en het was niet meer leuk. Buren hadden een waterbed onder het grondzeil, niet normaal meer. Het schept wel gelijk een band. En dan staat er natuurlijk zo'n irritante Nederlander op een heuveltje die dan zegt, ja ik ga altijd hoog staan. Ja dude maar ik had geen keuze toen ik aankwam. En die dan ook nog wijsneuzig gaat doen, ja ja nou ja altijd positief blijven hoor wij hebben altijd mooi weer als we op vakantie gaan. Seriously dude!!!! Maar goed gelukkig was hij na 2 dagen weg dus dat was beter.

Dinsdag ben ik naar het strand geweest, was nl heeeeeeeeeeeeeeeel mooi weer en dat is fijn. Ik ben helemaal niet van het strand, alleen van het over het strand lopen maar nu toch lekker met een boekje liggen opdrogen en warm worden. Maar goed dat hou ik ook geen uren vol dus nog een beetje langs de kust gereden en in vissersdorpjes een beetje bij de haven lopen kijken. Heel andere kust hier dan aan het Westen in Jutland.

Woensdag naar Kopenhagen, gewoon omdat het kan. Heel simpel met de trein. Heerlijk zo geen auto om je zorgen over te maken. Eerst naar de dierentuin, leuk leuk. Enorm druk, niet normaal meer. Maar het is een mooie dierentuin. Zijn druk bezig om hem op te knappen maar ze zijn goed bezig. Leuk hoe ze verschillende dieren bij elkaar zetten, vind ik altijd tof om te zien. Alleen de beren en ijsberen waren een beetje sneu maar ze waren bezig met een nieuw verblijf voor ze.
Na de dierentuin in een veel te volle bus, veel te warm naar de stad gegaan. Beetje door het winkelgebied gelopen maar voornamelijk omdat ik opzoek was naar een Crumpler winkel. Helaas niet gevonden dus op naar Tivoli. Ik vind Tivoli zo leuk!! Ik ga nergens in uiteraard want daar word ik niet goed van maar ik vind de sfeer zo leuk. Ik heb heerlijk met een bak popcorn op een bankje om me heen zitten kijken. Heerlijk al die mensen en hun reacties op de attracties. En de kinderen die helemaal verrukt rondlopen met een suikerspin. Het leuke van Tivoli vind ik dat het echt een park is waar amusement is. En ook echt nog van die oude dingen zoals, blik gooien, schieten, ouderwetse draai molen maar ook een achtbaantje. Gewoon leuk, heerlijk genoten.

Donderdag ben ik weer naar Kopenhagen geweest. Ik zou eigenlijk Inge gaan zien maar de fabrieksproef was weer eens uitgesteld. Heel erg jammer. Maar goed ik ben naar de kleine zeemeermin geweest. Ik weet niet of je die wel eens hebt gezien maar dat is de grootste tegenvaller ooit. Het is een super klein beeldje dat omgeven is door toeristen. Maar ja je kan niet niet gaan. Daar naar Amalienborg gelopen. Het huis van de koningin, ze was thuis. Een aantal ruimtes zijn opengesteld voor het publiek, ik vond het erg leuk. Misschien wel iets leuker dan in Stockholm. Vervolgens de wisseling van de wacht, die was iets minder dan in Stockholm. Via de marmeren kerk naar Rosenborg castle gegaan. Daar zijn nog meer kamers te bezichtigen en daar is ook de schatkamer. Het kasteel was heel mooi, echt zo'n sprookjes kasteel maar binnen was het vreselijk en zo druk. Weer bussen vol. Op een geven moment zat er een Japanse mevrouw bij een fontein in de meest belachelijke poses om op de foto te gaan, had gewoon de neiging om haar een zetje te geven. Maar ja dat doe je niet..... In principe wilde ik nog naar een ander kasteel om het rijtje af te maken maar ik was er zó klaar met die toeristen dat ik naar de Nyhavn ben gegaan. Nee daar is het lekker rustig zul je denken. Nee dat is zo maar ik heb lekker langs de waterkant gezeten in het zonnetje, beetje broodje zitten eten. Lekker met een bootje een rondvaart gemaakt, had gewoon en beetje een verbrand hoofd, raar verhaal maar het was wel waar. Toen was ik er helemaal klaar mee. Het was zo druk in Kopenhagen kan me niet herinneren dat het de vorige keren zo druk was. Dacht dat het een rustige stad was. Misschien kwam het doordat het fashion week is of doordat de halve stad opgebroken is ik weet het niet maar het was me gewoon te druk.

's avonds was er live muziek op de camping, gast kon best goed zingen. Ons veldje zat een beetje bij elkaar te luisteren, was gezellig. 's middags had mijn achterbuurvrouw mij kennis laten maken met geocaching, helemaal geweldig. Dat is “schatten” zoeken op GPS coördinaten. Er lag er ook eentje bij de camping en die zijn we samen gaan zoeken. Ik ben helemaal fan en heb gelijk coördinaten opgezocht voor hier in de omgeving zodat ik nog een beetje rond kan gaan lopen en kan zoeken. Zitter er ook heel veel in de wijk bij mij thuis, heb ik wat te doen als ik terug ben.

Vrijdag was het bewolkt en de voorspellingen waren niet goed, echt een dag om naar een museum te gaan :-S. Dus ik naar Trelleborg. Eerst nog langs Ringsted, niet doen echt kansloos. Maar daarna door naar Trelleborg, ondertussen was het gaan regenen en bedacht ik me dat het museum voor het grootste gedeelte buiten was. Goeie keuze dus. Het is een viking museum, heel cool. Het is een viking nederzetting geweest en ze hebben helemaal met stenen aangegeven waar de huizen stonden, heel tof. Mooi info centrum ook, alles lekker in het Engels. Al met al heel tof en het was een uurtje droogachtig toen ik buiten liep. Was toch wel een stukkietoeren van en naar Trelleborg dus op het gemakkie terug naar de camping en daar weer ouderwets in de auto gezeten want het waaide nogal en daardoor regende het in. Had in de keuken binnen gegeten en dat was dan wel weer gezellig. Weer een hoop nieuwe mensen ontmoet, altijd leuk.

Zaterdag morgen een beetje relaxed op de camping rond gehangen. Was droog en zelfs een waterig zonnetje. 's middags was het lekker. Beetje rond gelopen in Hillerød via geocaching, mijn nieuwe hobby ;-). Heb er wel is waar geen een gevonden maar het was leuk. Mooi bos hier verder op en uiteindelijk kwam ik weer bij het kasteel uit.
Nu nog even lekker genieten van de overburen die aan het voetballen zijn met hun 3 jongens. Het is een mooi stel.

Morgen nog een dagje Kopenhagen, m'n broer en de familie zien. En dan maandag weer verder, deze mooie camping verlaten en opzoek naar een ander.

Farvel!!
Astrid

  • 07 Augustus 2011 - 05:29

    Dorieke:

    Klinkt weer goed As, en grappig dat je dat gps schatzoeken hebt ontdekt. Weer een nieuwe hobby! ;) heb je die schat op de camping ook niet gevonden? De camping was toch niet zo groot??? En heb je zelf al een schat verstopt?? of doe je dat pas als je er eerst een gevonden hebt?
    genietse ze weer komende week en groetjes aan de fam! KUS

  • 08 Augustus 2011 - 07:42

    Mootje:

    Weer een leuk verhaal Assie , schat zoeken het moet gewoon niet gekker worden hahaha!
    Ook hier regent het weer eens, best lekker gevoel hoor met je slippertjes door een plas bleehhh!
    Maar goed nog twee dagen door de regen lopen en dan kan ik mijn auto halen yeahhhhh

    Knuffel Mo

  • 09 Augustus 2011 - 12:36

    Sylvia:

    Ach Astrid wat vervelend toch al die regen en dat dan ook nog alles nat is. Gelukkig heb je in ieder geval een dag heeeeel mooi weer gehad. Je hebt weer een hoop gezien en meegemaakt. Leuk om te lezen en te zien. En na Googlen weet ook ik wat Crumpler is ..

  • 11 Augustus 2011 - 12:03

    Tamara:

    He As,

    ontzettend leuk om te lezen allemaal en vooral hele mooie fotos, ik heb nooit geweten dat Denemarken zo mooi was, misschien moet ik er ook maar eens een keer naartoe gaan ;-)

    genietse en we zien je vanzelf weer verschijnen
    Tamara

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 50396

Voorgaande reizen:

25 Maart 2015 - 13 April 2015

Japan

17 Februari 2012 - 18 Maart 2012

Naar het dak van de wereld

29 Mei 2011 - 30 Augustus 2011

Stukkie toeren

10 Mei 2007 - 10 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: