Week 11..... - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Astrid Hauser - WaarBenJij.nu Week 11..... - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Astrid Hauser - WaarBenJij.nu

Week 11.....

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

13 Augustus 2011 | Nederland, Rotterdam

Hej,

Week 11, wederom een week in het altijd mooi maar natte Denemarken. De een na laatste volle week. Volgende week nog en dan de week erna moet ik toch echt huiswaards gaan keren. Raar hoor. Ook wel lekker om weer gewoon even naar de wc te gaan zonder dat je er een heel project van moet maken om ervoor te zorgen dat je otif bent. Of gewoon onder een warme douche te staan net zo langs als je wilt (natuurlijk niet te lang want dat is niet goed voor het milieu....). En dat je gewoon kan koken en alles bij de hand hebt. Als je eens wist hoe vaak ik zoutloos gegeten heb deze vakantie. Of dat je niet met je gekookte eten door de regen naar je auto moet lopen om het daar dan gezellig op te gaan peuzelen. Dat zijn best fijne gedachten. Maar goed ook geen gezellige kletspraatjes bij het koken of afwassen. De onzinnige gesprekjes 's ochtends in de douche. De geweldige ontmoetingen op de meest onverwachte plekken. De mooie niet verwachte dingen die je tegen komt. De kleuren, de geuren, de rust, zo veel. Maar goed niet op de zaken vooruit lopen heb nog minstens 1.5 week. Eerst week 11.

Dit was hoe ik mijn blog van de week ben begonnen, helaas liep het allemaal anders. Daarover later mee.

Zondag begon redelijk slecht, de hele nacht regen en de morgen was niet veel beter. Het plan was om naar Kopenhagen te gaan want mijn broer (Rene), schoonzus (Evelijn) en nichtje & neefje (Zowi & Timo) waren daar. Ze waren daar samen met vrienden uit de US of A. Een grote familie, 10 man totaal en ik was 11. Ze stonden me op te wachten op het station, leuk. Ik vind dat altiid zo leuk als mensen elkaar staan op te wachten op een station of vliegveld ofzo, weet niet vind ik gewoon. Maar goed wij op weg naar Tivoli, de regen was ondertussen wat minder geworden en de hoop was op droogheid. Eerst een bakkie doen want alles was nog dicht, dat was een goeie want daarna was het droog en is het droog gebleven voor de rest van de dag, beter. Het was erg leuk, Zowi is net zo'n held op sokken als ik dus wij hebben gezellig een beetje gekeken naar de rest. Hoewel zij wel veel meer heeft gedaan dan ik, ik kwam niet verder dan de Deense variant van it is a small world en een mijnbootje. Maar het was gewoon tof om te zien hoe enthousiast die kinderen waren. Ik vond het echt een super leuke dag en heb heel veel lol gehad. Heb op de camping gegeten want de volgende dag wilde ik verder, dus een beetje zooi opruimen.

Maandag dus spulletjes opgeruimd. Het was droog, helemaal blij want dat waren niet helemaal de voorspellingen. Dus alles helemaal goed mee en ik op pad naar het Zuiden. Onder Sealand liggen nog een paar eilanden en een van die eilanden, Falster, was mijn eind bestemming. Ik ben binnen door gereden, relaxt en mooi. Boeren allemaal hard aan het werk om het graan binnen te krijgen. En zoals al eerder gezegd echt een catanland, helemaal mooi. Onderweg nog gestopt in Vordingborg, daar was een kasteel ruïne, was wel aardig. Niet heel bijzonder maar het was lekker om even rond te lopen.

Op de camping aangekomen was het een beetje een teleurstelling na de laatste camping, maar goed geen enkele camping kan daar natuurlijk aan tippen. Helemaal uitgestorven, althans dat leek zo. Allemaal een beetje oud, wel een keuken maar geen gemeenschappelijke ruimte. Maar goed rondje gelopen om plekje te zoeken en toen het dan tijd was om op te zetten, regende het. En natuurlijk zoals het al de hele vakantie doet, met bakken te gelijk. Dus tot op mijn onderbroek nat na het opzetten. En het was nog koud ook. In auto met deur dicht gezeten, niet gezellig.

Dinsdag was het allemaal niet veel beter. En het irritante is dat al die toeristen brochures heel blij en gelukkig vertellen over de leuke dingen die je kan doen bij mooi weer maar nooit dingen vertellen over wat te doen bij kansloos weer. Jammer je zou verwachten dat mensen hun land toch een beetje kennen. Maar goed weer eens een museum uitgezocht, waarom ook niet. Ik dus koers gezet naar Maribo op Lolland, het eiland hier naast. Via de margrieten route gewoon omdat het kon. Het mooie van dit weer, het was buiig met héél veel wind, is dat je wel mooie plaatjes krijgt. Aangekomen in Maribo was het droog. Even naar het toeristen buro en informeren naar het museum. Bleek het een openluchtmuseum te zijn.... Maar goed het was droog op dat moment en het was nog niet open dus een beetje rond lopen in het stadje en hopen dat het droog bleef. Nou ja dat was naïef natuurlijk dus toen ik om 12.15 uur bij het museum stond kwam het met bakken uit de hemel. Nog heel even overwogen maar toch niet gedaan had er gewoon geen zin meer in door de regen te banjeren. Dus door naar de volgende optie. In Rodbyhavm hadden ze een informatie centrum over de vaste verbinding die ze willen gaan maken tussen Rodby en Putgarden. Dat was pas om 13 uur open en ik was er wat eerder. Ook hier was het gelukkig even droog dus een beetje rond gelopen in het haventje en lang het strand. Het waaide echt enorm, niet normaal meer. Durfde niet zo goed op de pier te lopen en heb het dus maar bij het strand gehouden.

Het informatie centrum was erg leuk. In principe willen ze een brug bouwen van ~17 km of eventueel een tunnel maar voorkeur heeft de brug. In het centrum leggen ze uit wat ze allemaal onderzoeken om te kijken wat de beste optie is. Heel tof. Als het goed is gaan ze volgend jaar beginnen met de bouw en is hij in 2018 klaar. Daarna nog even naar Nykøbing F gegaan. Onder het mom van kan beter een beetje van winkel naar winkel lopen in de regen dan naar de camping gaan. Maar ja je met toch terug naar de camping. Uiteindelijk is het dan toch nog droog geworden, gekkenwerk.

Woensdag begon zowaar droog. Heb zelfs even in het zonnetje gezeten, dacht kan er maar beter van genieten. Goeie keuze want toen ik weg reed begon het al weer te spetteren. Maar goed goeie hoop en op weg naar Møn, een eiland ten Noorden van hier. Op dit eiland is Møns Klint, krijt rotsen, dat was het doel van de dag. Ander idee was om via de margrieten route ernaar toe te rijden maar dat is volledig mislukt. Aangekomen op de plaats van bestemming was het toch een tikkie verandert sinds de laatste keer dat ik er was, ietsje commerciëlere. Ik ben gelijk bij de klif gaan kijken want ik had zoiets van nu is het nog droog en je weet nooit. Info centrum kan altijd nog. Dus ik de 15 mln taptreetjes naar benden. Zijn er natuurlijk niet echt 15 mln maar naar boven voelt het wel als zoveel. Geloof iets van 150-160. Maar de moeite waard. Het was echt weer super mooi, precies zoals ik me herinnerde. Helemaal goed. We hadden alleen de vorige keer strak blauwe lucht en dan komen de rotsen nog beter uit, maar het was droog en ik klaag niet. Heerlijk een beetje rond gelopen. Leuk hoor hoe iedereen opzoek is naar fossielen. Maar ja uiteindelijk moet je dan toch echt weer naar boven. Heel grappig om te zien hoe langzaam iedereen loopt op de horizontale stukken. Had gelukkig mijn fototoestel bij de hand dus kon ik af toe een foto maken als excuus ;-).

Daarna naar het info centrum. Moet zeggen dat was erg leuk. Ze begonnen 60 miljoen jaar geleden en uiteindelijk eindigde ze bij het nu. Heel interessant. Ze noemen het de geboorte van Denemarken. Goede uitleg en leuk opgezet. Dus prima.

Toen ik weer op pad ging begon het wederom te regenen. Echt zo van niets naar ruitenwissers max snelheid. Dus het was niet een mieserregentje ofzo. Maar niet meer gestopt in de “stad” van het eiland en naar de camping gegaan. Daar was het ondertussen een moeras geworden en erg koud. Na veel wikken en wegen besloten om donderdag naar Jutland te gaan ipv naar Fyn. Het idee was dat ik zou kijken wat het weer was in Kolding en hoe het daar de aankomende dagen zou zijn en dan zou beslissen of ik daar zou blijven of naar huis zou gaan.

Donderdag was het slecht. Het had de hele nacht geregend en ik kan je vertellen opruimen die morgen was geen pretje met al die regen. Ik ben nu echt in het stadium gekomen van alles is nat. Zelf mijn zout komt niet meer uit het potje. Als ik een haring uit de grond haalde stond er gewoon water in het gat. Was echt niet normaal meer. Alles op de een of andere manier in de auto gekregen en ik ben naar Kolding gereden. Zo slecht onderweg, zo slecht. Kolding was nat en waardeloos. Hutje genomen, tent kon niet meer opgezet worden zo nat was hij. Weersvoorspellingen bekeken en toen zat er niet veel anders meer op dan de beslissing te nemen om naar huis te gaan. Een week eerder dan gepland, het is in de lijn van deze reis zal ik maar denken. Het is enorm balen maar de hoeveelheid water was niet normaal meer en het was ook echt koud, niet leuk meer. Dus huis.......triest...

Vrijdag vroeg op, spulletjes ingepakt en rond 7 uur reed ik weg richting huis. Het was de perfecte afsluiter van deze vakantie, regen regen regen. Het is heel slecht geweest onderweg maar rond 3'en was ik dan weer terug in het altijd mooi Nieuwerkerk aan den Ijssel. Alle natte zooi bij pa en ma in de carport gehangen zodat het kon drogen. Lekker stamppot rauwe andijvie gegeten en uiteindelijk naar mijn huisje. Raar om weer thuis te zijn. Zo veel ruimte en zo droog binnen. Zo lekker je eigen douche en wc. Maar ja....

En dan nog even de de statistieken van deze vakantie, gewoon omdat het kan:
Ik heb 14.276 km gereden in 76 dagen. Ben in 5 landen geweest. Ik heb ben door 76 tunnels gegaan (bruggen niet geteld maar dat waren er niet zo veel) en heb ik 13 overtochten met een bootje gemaakt. Ik ben op 29 camping geweest en 1x huis en 1x hotel. Heb in het totaal 4678 foto's gemaakt en nee je hoeft ze niet allemaal te bekijken. En 344 tweets gepost. Heb heel veel zeemeeuwen en rendieren gezien, 1 zeearend, 5 kraanvogels, 2 hagedissen, 1 slangetjes, 8 herten, eekhoorns en konijnen maar geen enkel eland (in het wild dan). Ik heb honderden mooie herinneringen gecreëerd en ik heb vele mooie ontmoetingen gehad en geweldige mensen ontmoet. En ik heb heel veel licht gehad en heel veel liters regen gezien.....

Ondanks alles was het echt heel bijzonder en mooi. Ik ben heel blij dat ik het heb gedaan. Heb hele moeilijke momenten gehad en heb echt soms wel gedacht ik ga naar huis (puur en alleen om het weer). Maar het was al met al te bijzonder om van weg te lopen. Zoals eerder aangegeven is het niet gelopen zoals verwacht en dat vind ik heel jammer maar al met al is het heel mooi geweest.

De hamvraag is misschien wel zou je het nog een keertje doen. Volmondig JA, nooit en te nimmer op deze manier dat is een ding wat zeker is. Volgende keer, ja er komt een volgende keer, ga ik met een campertje. Ik heb besloten dat als ik met pensioen ben het eerste wat ik ga doen is deze reis overdoen met mijn campertje. Ik ga 2 spaarrekeningen starten eentje voor de huttigrutten en eentje voor een campertje. Dat komt er wel eerder dan mijn pensioen hoor ;-) want ik wil heel graag terug naar de Lofoten. Lofoten heeft mijn hart gestolen nog nooit zoiets moois gezien.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor het mee reizen/lezen/leven. Het was super gezellig om met jullie “op pad” te zijn. Bedankt voor alle lieve en gezellige berichtjes op de site, via mail, facebook of twitter.

Nou dat was het dan voor #stukkietoeren, ik ga jullie snel allemaal weer zien en tot het volgende avontuur zullen we maar zeggen.

Doei
Astrid

  • 13 Augustus 2011 - 19:23

    Barbara:

    jammer dat 'onze' reis af is gelopen ;-). Zal het missen, maar ben ook wel blij je straks weer gezellig in Vlaardingen te zien... Toen ik aan Kees vroeg hoeveel hij dacht dat je had gereden zei hij 3000 en toen ik zei dat je wel helemaal naar de noordkaap was geweest zei hij 5000 hahahahaha.

    Je bent een bikkel!

    X

    B.

  • 13 Augustus 2011 - 20:05

    Angela:

    Kan ik me alvast aanmelden als volger voor je nieuwe reizen? Welkom thuis!
    En bedankt dat we hebben mogen meelezen en meereizen!
    Was erg leuk om te volgen:)

  • 14 Augustus 2011 - 04:19

    Dorieke:

    maar As, dat je reis nu afgelopen is, betekent dat dan ook dat je stopt met je blog? Wat moet ik nu lezen op zondagochtend dan??? Denk dat je gewoon elke week een leuke belevenis en mooie foto met me moet delen... Dat kan ook best vanuit NL toch? Geniet komende week lekker van je douche, bank, TV, stoel, moeders tomatensoep etc etc.... dat mag best na 11 weken bikkelen op campings en onder paraplu's... Supertof dat je dit gedaan hebt! En ook fijn dat je nu alvast voor na je pensioen plannen aan het maken bent. Tussendoor heb je vast wel tijd voor een tripje naar Nepal of niet? ;)

    Dikke dikke kus lief!

  • 14 Augustus 2011 - 07:25

    Elvire:

    Welcome home!

  • 14 Augustus 2011 - 11:56

    Els:

    Welkom terug! Geweldig dat je het uitgehouden hebt met dat barre weer erbij.
    Ben heel benieuwd naar je fotoserie.
    Zie je in oktober of misschien nog maandag a.s.

  • 15 Augustus 2011 - 19:57

    Dick:

    Beste Astrid,
    Ik ben je blogs gaan lezen sinds vorige week daar ik er door iemand opgewezen ben, dit naar aanleiding dat we zelf volgende week naar de kaap gaan. Ik heb nog lang niet alles gelezen, maar haal er wel informatie uit omdat jij terplekke bent geweest. Ik heb zelf nu ook een website geopend het heet dekapers.waarbenjij.nu daar kun je alvast lezen hoe we gaan.
    groet,
    Dick Veltrop

  • 16 Augustus 2011 - 18:00

    Inge:

    Hoi Astrid,

    Mooi al die verhalen, jammer dat het nu afgelopen is, maar ook weer leuk om je straks weer te zien. Geniet lekker van je huis met alle luxe dat heb je inmiddels wel verdiend. Jammer dat onze date niet door ging, altijd wat die fabrieken......

    Liefs
    Inge

  • 20 Augustus 2011 - 20:17

    Anita:

    Hé bikkel! Jammer om je verhalen niet meer te kunnen lezen, het was erg leuk om met je mee op reis te gaan. Ook al is het niet helemaal gegaan zoals je het je had voorgesteld, je bent toch een enorme ervaring rijker, super hoor! Nu lekker genieten van je huis en niet meer nat zijn. Hoop je snel weer een keer te zien.

    Groetjes!

  • 22 Augustus 2011 - 20:24

    Belinda:

    Pardoes al weer thuis... we hadden het even geit door onze eigen vakantie. Maar wat een triest einde van zo'n uitdagende trip. Top dat je het allemal in je uppie gedaan hebt. Vol bewondering!!
    En die spaarpot voor die camper kan ik meer dan aanraden :-)
    Dikke knuffel. Belinda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 785
Totaal aantal bezoekers 50404

Voorgaande reizen:

25 Maart 2015 - 13 April 2015

Japan

17 Februari 2012 - 18 Maart 2012

Naar het dak van de wereld

29 Mei 2011 - 30 Augustus 2011

Stukkie toeren

10 Mei 2007 - 10 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: