Week 9 Laatste week Zweden, bye bye Zweden - Reisverslag uit Landskrona, Zweden van Astrid Hauser - WaarBenJij.nu Week 9 Laatste week Zweden, bye bye Zweden - Reisverslag uit Landskrona, Zweden van Astrid Hauser - WaarBenJij.nu

Week 9 Laatste week Zweden, bye bye Zweden

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

30 Juli 2011 | Zweden, Landskrona

Hej!

Week 9, ben nu 2 maanden onderweg. Bizar hoor. Als je zegt dat ik al een half jaar weg ben dan geloof ik het ook. Ben er echt helemaal uit, als mensen vragen wat ik doe kom ik niet verder als; iets met Calvé mayo :-)

Een hele week in Zweden met wisselend weer maar ook zeker goeie dagen gehad dus dat is erg fijn.

Zondag was dan nog niet zo'n goeie dag zeg maar. Dus ik naar Götenborg om daar maar weer eens naar musea te gaan, wat moet je anders. Eerst naar het Universeum, want het museum dat ik had uitgezocht was pas om 12 uur open. Ik bedoel, het is zondag, het regent (al weken) en het is hoogseizoen hoe kan je dan pas om 12 uur open zijn. Maar goed, het Universeum. Dat is echt heel erg leuk. Ik was er een aantal jaar geleden al geweest maar het was nog steeds tof. Je begint boven in het “musuem” op de Noordpool en dan loop je een berg af (letterlijk) en zie je wat er allemaal groeit en bloeit en wat er aan klein dieren spul leeft. Tot dat je onderwater bent. Echt heel erg grappig. Ze waren de vissen aan het voeren. Ik heb nog nooit gezien hoe ze zeesterren voeren of krabbetjes of mossels. Vechten joh om die garnalen, niet die zeesterren hoor die hangen daar maar een beetje en krijgen de garnalen zo'n beetje in de mond gelegd. En dan het volgende stuk is regenwoud, zelfde principe. Alleen rennen hier de aapjes los rond. En je kunt op bepaalde verdiepingen uit het regenwoud naar tentoonstellingen, zoals een CSI en een space station tentoonstellingen. Die CSI mocht je overal aan zitten en doen, erg cool. Al met al een goeie keus.

Daarna dan toch nog even naar het uitgezochte museum, Världskulturmuséet (wereld cultuur musuem). Daar was 1 tentoonstellingen die erg tof was, ging over reizen. Waarom we reizen en wat we dan zoal zien en doen. Herkenbaar op sommige punten, leuk. Omdat het nog steeds kansloos weer was ben ik dan toch eindelijk naar Harry Potter gegaan (sorry Mootje). Relaxed hoor zo droog in de bios en de film was geweldig. Joepie.

Maandag was het toch echt tijd om het betere weer op te zoeken en dat zou meer Zuiderlijk zijn. Dus ik op pad, regen onderweg niet veel belovend. Maar tegen het middag uur begon het op te knappen en was er zelfs wat blauwe lucht te zien. Ben via Jönköping gereden. Het lucifer walhalla. Erg grappig, alles draait om te lucifer. Ze hebben er ook een museum van. En hoewel het heel “bijzonder” klonk heb ik er toch voor gekozen om lekker buiten te lopen gewoon omdat het kon. Ik denk dat ik in de afgelopen 2 maanden meer musea heb gezien dan ooit te voren in mijn leven (en ga toch regelmatig nar musea). Dus lekker beetje door het oude gedeelte gelopen. Ben nog even in de kerk gaan kijken. Was best een mooie. Waar ik heel hard om moest lachen maar wat denk ik niet zo heel goed kan in een kerk is het feit dat ze een geldautomaat hadden in de kerk waar je je bijdrage kon storten voor de collecte. Is toch bijzonder of niet. Hippe moderne kerk zullen we maar denken. Na een boterhammetje bij de haven, op het gemakkie door gereden naar Växjö. Daar sta ik op een camping. Lekker luifeltje opgezet en tentje, heerlijk om weer in mijn eigen huisje te zitten. En zelfs nog even van de zon genoten, gekkenwerk.

Staan hier veel verschillende nationaliteiten, ook weer de nodige Nederlanders. Een mevrouw wel gezellig mee staan kletsen, die hadden 35 jaar geleden een half jaar rond gereisd oa in Scandinavië. Leuk hoor.

Dinsdag begon bewolkt maar droog maar wederom brak het in de loop van de ochtend open, heerlijk. Glasdistrict dag vandaag. Het gebied wordt zo genoemd omdat er heel veel verschillende glasfabrieken zitten. De reden dat ze hier zitten is omdat er heel veel hout is in dit gebied en dat is goed voor het stoken (dat heb ik me laten vertellen). Het was heerlijk rijden zo binnendoor. Ik snap niet dat mensen Zweden saai vinden, die mensen moet dan toch niet goed om hun heen kijken. Of ze zitten alleen maar op de snelweg. Ik vind het mooi. Ben eerst naar Kosta geweest, ben ook weer eens naar de glasblazerij zelf gegaan. Tof hoor. Was lang geleden en het was allemaal wat commerciëler geworden maar nog steeds bijzonder om te zien. Daarna naar de fabriekswinkel, niet goed, niet goed. Maar ik ben heel erg braaf geweest en heb alleen maar waxinelichthoudertjes (mooi woord voor galgje) gekocht bij mijn schaal. Zo veel mooie dingen.... ik vind Kosta Boda echt helemaal geweldig. Daarna door naar Orrefors (Kosta Boda en Orrefors zijn tegenwoordig 1 maar hebben wel beide hun eigen locatie nog). Ook daar naar het glasblazen maar hier was het wat minder, tuurlijk leuk om te kijken maar het was wat meer “dwangmatig” leek. Waar ze bij Kosta wel echt he publiek erbij betrokken was het hier allemaal wat afstandelijker. Volgende stop was Boda, daar hadden ze een Zweeds design winkel en museum. Zweeds design is echt zo mooi. Althans het is echt mijn ding, zo strak, simpel en mooi. Was echt weer even hart ophalen. En als laatste nog even bij Åfors lang gegaan. Al met al een leuke dag met veel mooie dingen gezien.

Woensdag was ook droog en zelf mooi in het begin. Raar verhaal hoor. Ben naar Kalmar geweest, zo'n 110 km naar het Oosten aan de kust. Omdat het zo mooi weer was heb ik eerst een beetje rond gelopen en ben daarna naar Kalmar slot gegaan. Dat is echt een echt kasteel zo als het hoort, met torens en een ophalbrug enzo. Alleen gaan kantelen maar ja je kan niet alles hebben zullen we dan maar denken. Eerst beetje door het kasteel gedwaald. Als ik dan op van die oude trappen loop moet ik altijd even denken, 500 jaar geleden ofzo liepen hier van die jonkvrouwen in van die ingewikkelde rokken over de trappen hoe bizar. En over 500 jaar loopt Mr Spock hier misschien wel rond. Heel apart.en Daarna rondom het kasteel gelopen. Nog even gezellig met Rasmus en Lotte uit Denemarken staan kletsen. Zij hadden ook alleen maar beroerd weer gehad, altijd fijn om medestanders te spreken. Nog even van het kinderkasteel zitten genieten in het zonnetje. Op het binnenplein hadden ze ridder gebeuren gemaakt voor kinderen dat ze op paarden konden rijden en zwaardgevechten doen etc. Was erg leuk.

Nog even door het Gamle gedeelte gelopen. Uiteraard gekleurde houten huisjes met rozen of stokrozen ervoor. Altijd gezellig om een beetje doorheen te lopen en van te genieten, zeker als het zonnetje schijnt.

Ik had Duitsers tegenover me staan, hele aardige mensen. Altijd smakelijk eten wensen en welterusten enzo. Heel schattig. Heb me wel af zitten vragen wat nou precies de relatie was tussen de mensen. De ene was in ieder geval de oma van het jongetje. Maar de man kon ik niet helemaal plaatsen. De jongen noemde hem telkens bij zijn voornaam en dat lijkt me zo on-Duits om je vader met de voornaam aan te spreken of zie ik dat verkeerd. Nou ja heb lekker 2 dagen zitten bedenken hoe het nou precies zou zitten. Heerlijk kamperen :-)

Voor donderdag had ik besloten dat het een rustdag zou worden, de eerste in 2 maanden dus dat mocht wel . . Gewoon een beetje op de camping hangen en de was doen. Eventueel even naar een slot ruïne lopen die hier in de buurt was. Maar goed het was weer eens waardeloos weer. Moest zelfs mijn tentje verhuizen omdat de plas water waar hij in stond wel erg groot werd. Was dus een beetje jammer, dag een beetje in het water gevallen..... Maar het was wel relaxed om een dagje niet te rijden.

Vrijdag ging ik weer een #stukkietoeren richting Denemarken omdat het daar de komende week redelijk weer zou moeten worden. Maar ja die weersvoorspellingen kloppen volgens mij ook nix van. Gelukkig was het droog, alleen was alles nog nat van de avond/nacht ervoor. Maar goed relaxed alles opgeruimd en toen ik bijna klaar was vroeg de overbuuf of ik een bakkie thee luste. Gezellig weer, echte Amsterdammers. Ze waren met 2 caravans, ene paps en mams ander zoon, schoondochter en kleinzoon. Zo leuk dat ze je dan voor een bakkie vragen en helemaal bezorgd of ik wel ontbeten had. Blij begin van de dag.

Eerst nog even naar Växjö voor ik verder op pad ging want daar was ik nog niet geweest. Was wel een aardig stadje, niet veel bijzonders. Ik had zowaar mazzel want toen ik net 2 minuten in mijn auto zat werden de sluizen opengezet en begon het toch te regenen niet normaal meer. Dus snel rijden maar en hopen op beter. Gelukkig werd het dat ook en reed ik zowaar naar het licht toe deze keer. Even langs Almhult gegaan, naar de eerste IKEA (was niet omrijden dus prima te doen). Dus nu heb ik de eerste, grootste en Nooordelijkse gezien, ik zeg goeie score. Helaas geen Noorse en dat is wel een gemis natuurlijk. Maar goeie reden om nog een keer terug te gaan naar Noorwegen, dat en het Fjorden gebied natuurlijk ;-).

Maar goed ik was lekker op tijd op mijn volgende camping in Landskrona net onder Helsinborg. Alles snel opgezet voor het weer ging regenen. Allemaal gelukt alleen enorme wind ben verbaasd dat mijn kleine tentje het heeft gehouden (hoewel de echte test morgen is als ik hem ga opvouwen want hij lijkt wel een beetje misvormt). Dus omdat het droog was en het zo waaide ben ik letterlijk even gaan uitwaaien aan het strand. Heerlijk zo even lopen. En ik was weer precies op tijd terug voordat het ging regenen. Mazzel dag dus en dat na 2 maanden, gekkenwerk.

Tijdens het koken ontmoet ik mijn nieuwe Nederlandse vrienden, Judith en Willem. Ze waren pannenkoeken aan het bakken wat niet zo soepel ging dus altijd een goed gespreks onderwerp. Ze waren zo'n 3 weken onderweg en hadden 3 dagen slecht weer gehad, hoe kan dat dan denk je dan..... Maar goed ze waren ook op de Noordkaap geweest dus dat was leuk even zo kletsen. En wat is het dan alweer lang geleden dat ik daar was zeg, pfft.

Zaterdag zou heel slecht worden. Wederom mazzel gehad, beetje gedrup maar geen hoos buien. Misschien gaat mijn geluk nu wel komen dan, zo die laatste 3.5-4 weken moet niet gekker worden. Maar laten we niet te vroeg juigen uiteraard.

Ben lekker naar Helsingborg geweest. Heerlijk rond gelopen, het was feestweek. Overal kermis en braderie achtig gebeuren en muziek. Dus was gezellig. Bij de Kärnan geweest, mooi foto moment. En 's middags nog even bij het openlucht museum gekeken, was ook erg leuk. Grote botanische tuin erom heen, met veel verschillende bomen maar ook veel rozen. Hoewel die wel een beetje op hun retour waren maar roken toch nog heerlijk. Helsingborg is een leuke stad, kan me voorstellen dat het niet vervelend is voor mijn collega's om hier naar toe te moeten voor fabrieksproeven (is het natuurlijk geen Leioa maar een goed alternatief ;-) ). Over collega's gesproken, loop ik gister te denken zouden er nog mensen in Helsingborg zijn of moeten de komende week en toen kreeg ik een mail van Inge dat ze dus volgende week in Helsingborg is. Helaas ben ik dan alweer weg (morgen naar Denemarken) maar nu hebben we misschien een oplossing dat ik haar nog even in Kopenhagen kan zien einde van de week. Dat zou echt wel heel erg tof zijn. Onverwachtse leukigheden zijn altijd leuk.

Al met al begint het allemaal wel al op te schieten zo en ik moet wel zeggen dat deze reis niet helemaal is wat ik me er van voor had gesteld. Ik had geen 3 maanden zon verwacht maar ook niet dat 80 % van mijn vakantie verregend zou zijn. Dat ik zo vaak mijn plannen zou moeten veranderen en dat ik zoveel dingen niet zou zien of doen omdat het weer zo slecht is. Ja wat dat betreft valt het allemaal wat tegen. En ik weet dat het overal slecht weer is en er overal mensen in tentjes zitten te creperen maar ja ik ga niet echt volgend jaar weer 3 maanden op reis om het nog eens over te doen met beter weer zeg maar. Het had heel bijzonder moeten worden. Maar goed ik heb wel een hoop mooie dingen gezien en gedaan en ontmoetingen gehad en ik ben heel blij dat ik het ondernomen heb maar toch blijft het gevoel knagen dat het zo veel meer had kunnen zijn.....

Tot volgende week vanuit Denemarken!!

Bye
Astrid

  • 30 Juli 2011 - 19:48

    Elvire:

    Tja, dat krijg je met natuur...

  • 31 Juli 2011 - 03:58

    Dorieke:

    mooi weer As! Snap dat je de reis wat anders had voorgesteld, maar het aanpassen van je plannen zorgt er ook weer voor dat je andere dingen hebt gezien dan je had gepland toch? Ook leuk... maar wel anders, dat snap ik.

    Hoop dat de komende weken lekker droog en zonnig worden, ik duim voor je!
    KUS

  • 01 Augustus 2011 - 13:11

    Rasim:

    Komt allemaal wel weer goed As.

  • 01 Augustus 2011 - 19:45

    Fam V D Kuijp:

    Astrid jammer dat je nu zo gaat denken over je vakantie je weet toch wel dat na regen komt......IK lees nog steeds je verslagen prima zoo. Er zijn veel mensen die van je verslagen genieten vr gr en zonneschijn fam vdk

  • 02 Augustus 2011 - 07:39

    Mootje:

    Hey Assie,

    Ik heb Harry natuurlijk ook meteen gezien, best goed, alleen het einde jeemig die Ron (19jr later) zag er niet uit hahaha.
    En wat het weer betreft, mischien volgend jaar 3 maanden door de pacific of caribisch gebied varen, maar ja daar heb je weer die gekke orkanen hmmm!!
    Hopelijk zie je de komende tijd het zonnetje wat vaker, want dan heb ik het ook!

    Dikke kus mo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 50407

Voorgaande reizen:

25 Maart 2015 - 13 April 2015

Japan

17 Februari 2012 - 18 Maart 2012

Naar het dak van de wereld

29 Mei 2011 - 30 Augustus 2011

Stukkie toeren

10 Mei 2007 - 10 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: