Olifanten, Krokodillen, Neushoorns, Apen etc etc - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Astrid Hauser - WaarBenJij.nu Olifanten, Krokodillen, Neushoorns, Apen etc etc - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Astrid Hauser - WaarBenJij.nu

Olifanten, Krokodillen, Neushoorns, Apen etc etc

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

09 Maart 2012 | Nepal, Kathmandu

Namaste!!

Daar zit ik dan in de jungle op mijn veranda in het donker een beetje een blog te schrijven met het gezellige geluid van een generator op de achtergrond. Maar als die uitstaat is het heel bijzonder stil, dat ben ik nog niet veel tegen gekomen. En dan met al die gezellig jungle geluiden erbij.

Maar goed als eerste allemaal heel erg bedankt voor alle felicitaties via facebook, twitter, sms, digitale kaarten en mailtjes. Ik zeg leven de digitale snelweg :-). Ik moet zeggen voelde me wel echt jarig en het was dan ook een heel erg leuke dag maar daar later meer over. En ik vind het toch wel weer fijn dat jullie allemaal zo gezellig mee reizen, leuk. Deze week hebben we weer een hoop beleefd hoor.

Maar goed het weekend was nogal relaxt. Voor een gedeelte bedoelt en voor een gedeelte onbedoelt. Ik heb nl mijn eerste (en hopelijk mijn laatste) bandha meegemaakt. Dit is dus een staking en dan ligt alles stil. Heel apart. Geen taxi's dus dus ook geen sightseeing. Dus dan maar wassen, op de hand, heerlijk vakantie. 's Middags zijn nog wel even een stukje gaan lopen om te kijken of er nog kleine winkeltjes open waren voor de boodschappen voor het eten van 's avonds. Dat was gelukkig het geval, wel lekker rustig op straat hoor zo. En we zijn lekker bij het MoMo vrouwtje gaan lunchen, jummy. Ik heb het gevoel dat ik daar iets mee moet doen als ik terug ben in Nederland, die momo's. Rest van de dag maar verplicht op het dakterras gezeten, het leek wel vakantie.

Maar goed toen was het dus maandag en was ik jarig, hoera. Dorieke en Karel hadden helemaal slingers opgehangen en kado gekocht en oreo met kaarsje erin. Heel tof. In de ochtend zijn we naar een Tibetaans vluchtelingenkamp geweest er was ook een klooster bij. Dat hadden ze ook heel leuk geregeld, stond helemaal vol met mensen, traditionele monniken met muziek instrumenten, traditionele Tibetaanse klederdracht en allemaal van die kinder monnikjes. Was super tof om zo ontvangen te worden. Kan ook geweest zijn voor de Lama die 20 minuten later arriveerde om het nieuwe gedeelte van het klooster te openen. Het was echt heel erg leuk om te zien wat een werk die mensen er van hadden gemaakt en hoe mooi ze er uit zagen, echt heel authentiek. Daarna nog even door naar het vluchtelingenkamp, was interessant. Ziet er eigenlijk uit als een gewoon dorpje, alleen allemaal wat kleiner en met alleen Tibetanen. Al met al een leuke ochtend. 's middags zijn Dorieke en ik richting lake side gaan lopen. Echt tof zo langs al die kleine shopjes etc, ik blijf dat heel erg tof vinden. Ik zou er wel 1000 foto's kunnen maken en gewoon genieten van alles wat er gebeurt en te zien is. We zijn nog even bij de women's skill development geweest en omdat ik vond dat het een goed doel was mocht ik best dingen kopen en ik was immers jarig :-). Uiteindelijk toch maar een taxi aangehouden anders hadden we geen tijd meer om taart te eten voor we naar de handen gingen. Dus hup naar Lake side, nog even snel een geocache meegepakt, de eerste in Nepal en toen was het tijd voor lemon merengue pie, helemaal goed. En na een fijne massage bij de handen en een lekker pizza was mijn verjaardag al weer om.

Dinsdag ging ik op reis naar de jungle, Chitwan. Weer lekker 6 uurtjes in de bus, heerlijk. Maar goed ik zat naast Mike de ranger trainer uit de UK en dat was best gezellig, dan gaat het wel weer snel. Aan gekomen op het resort, vond ik het allemaal een beetje ingewikkeld. Er waren maar heel weinig mensen. Een chica uit Litouwen en twee Fransen, vader en zoon. 3X raden waar ze vandaan kwamen, jawel Dijn. Dus toen ik zei dat ik voor Amora werkte waren we gelijk BFF's. Maar goed met z'n 4'tjes zijn een wandeling gaan maken door het dorp, daarna bij de leger olifanten kijken en nog een stukje door de jungle geklust om bij de rivier uit te komen en samen met al die andere toeristen naar de zonsondergang te kijken. Dat was wel even grappig. Lag nog een krokodil op de kant te slapen, toch anders hoor dan een hond ofzo.

Woensdag morgen vroeg op want we gingen een kano tocht maken. Dat was gaaf, zo stil zo mooi zo relaxt en zo veel vogels. Het was echt heel bijzonder. Ze hebben zo veel ijsvogeltjes hier en dan ook nog verschillende tiepes, heel tof. En we hebben 2 maribu's gezien. Die zijn best groot, zeker als ze besluiten om over je kano te vliegen. En een aantal herten op de oever, met van die grote geweien. Echt heel er bijzonder. Daarna door naar het olifanten fok centrum en daar hadden ze een olifantje van 2 maanden oud, zo schattig. Daarna hadden we een jungle walk maar ja het ligt vol met bladeren die allemaal erg droog zijn en die knisperen allemaal zo lekker dus er was niet veel te zien. Herten, die wel en een wild zijn en dat was de oogst van de morgen.

Die middag had ik een jeep safari. Gezellig, met 2 NL dames die ik de dag ervoor in de bus had ontmoet en nog 1 gezellig NL gozert uit Rotterdam en 2 Nepalezen. Wij op pad in zo'n aftandse jeep over een slechte weg. Het was een feestje. Nix gezien natuurlijk de eerste 2 uur. Wat apen (maar ja dat is al zo gewoon geworden), hier en daar een hagedis of krokodil en nog wat vogels. Ondertussen bleek de vering van de jeep gebroken en werd het er niet leuker op zeg maar. Ik heb de volgende 2,5 uur gestaan in de jeep omdat zitten niet meer tot de mogelijkheden behoorde. Maar we werden eindelijk beloond een neushoorn!! in het water. Heel bijzonder. Nog wat herten hier en daar en dat leek het te zijn maar toen op eens waren daar 2 lippen beren. Zo tof. Als je de foto inzoomt kan je de ene heel goed zien. Echt tof hoor en …... een buffel. Anyways het blijkt dus net zo bijzonder te zijn om er zo een te zien als een tijger. Dus dat was dan wel heel erg tof. En toen we terug kwamen uit de jungle liep daar gewoon een neushoorn rond, die op zijn gemakkie de rivier aan het oversteken was. Daar had ik dan ruim 5 uur in een jeep gezeten en was ik niet meer in staat om normaal op een stoel te zitten.

Er waren nieuwe mensen aangekomen in de lodge, gezellige mensen. 2 Italianen, 1 Japanner en 2 Denen. Voor de Denen kan ik goed me opschieten, erg leuk. Leuk groep mensen hebben we nu.

En donderdag gingen we op een olifanten safari met zijn alle. Dus dan zit je met 4 mensen in een te klein bakje boven op die olifant. En een olifant is hoog. Dus wij in de bakkie, weet niet zo goed hoe ik er ingekomen ben maar goed. En ik maar denken we zijn te zwaar voor die olifant dat komt niet goed. Nou ja wij op pad. Ik zeg interessant. Ze moeten nl naar benden lopen om dan door het water te lopen. En als je dan boven op een olifant zit in zo'n bak en die voel je naar achter schuiven (of althans dat denk je te voelen) is het minder tof. Maar goed daarna moet ie ook weer die rivier uit en omhoog... En de tweede keer rivier besloot onze olifant dat hij er klaar mee was en dat ie niet meer verder ging lopen. Heel fijn maar na wat aansporingen van de driver toch maar de rivier uit maar dat was het dan, ging hij gewoon niet meer verder. Klaar was ie er mee, hij had zich al omgedraaid. Goed dat was niet de bedoeling en dat werd hem dan ook hardhandig duidelijk gemaakt en toen ging ie er opeens van door. Zoals je al kan lezen heb ik me prima vermaakt op de olifant. * zucht * Waar het dan uiteindelijk om gaat zijn de neushoorn en daar hebben we er 2 van gezien, super gaaf. Maar het is echt bizar hoor want je loopt met zo'n 10 olifanten door zo'n stuk bos te banjeren en dan heeft er een een neushoorn gezien en dan komen ze er allemaal op af. Dan staat er een kringetje olifanten om die neushoorns heen met toeristen op hun rug om foto's te maken. Hoe bedoel je commercieel. Verder nog wat apen en herten gezien en dat was het dan wel weer. Laten we zo zeggen het was een ervaring zo op die olifant zitten.

Daarna zijn we naar een andere plek geweest om het olifanten wassen te zien. Mijn nieuwe Deense vriendin wilde dat wel doen. Grappig hoor dan zit je op zo'n olifant en dan gaat hij met zijn slurf water spuiten, erg leuk. Ik moet wel zeggen dat ik het wel moeilijk vind zoals de olifanten worden behandelt. Sommige hebben echt grote wonden op hun voorhoofd omdat ze zoveel worden geslagen, heel sneu.

Verder was het ook Holi hier woensdag en donderdag. Het feest van de kleuren. Met als gevolg dat kinderen rond lopen met gekleurd poeder en dat over alles en iedereen uitsmeren. Heel bijzonder en ziet er ook gezellig uit. Op woensdag kon ik er aan ontkomen . Maar donderdag liep ik alleen en kwam ik 15 kinderen tegen en toen kon ik er niet meer aan ontkomen. Ach het is dan ook wel weer leuk, lekker gekleurt.

Ach en verder heb ik niet veel meer gedaan omdat mijn buik echt heel slecht is. Donderdag middag was ik echt ziek en moest ik op bed liggen. Gelukkig heb ik het meeste hier gedaan en gezien maar het is wel jammer. En gelukkig is het hier heel mooi, stil en relaxt. Het is hier zo'n 35 graden en de geluiden zijn heel bijzonder, al die vogels en geen toeterende auto's of blaffende honden. Zal wel weer interessant worden straks in Kathmandu.

Morgen ga ik weer naar Kathmandu en heb ik nog een weekje daar. Een beetje lang maar goed het is niet anders. Ga in ieder geval nog afspreken met mijn nieuwe Italiaanse vrienden en wie weet ook nog wel met mijn Deense vrienden, we gaan het zien. Eerst nog gezellig buitenspelen met Dorieke als ik terug ben in Kathmandu.

Namaste!
Astrid

PS als de stroom het toe staat worden de foto's ook nog ge-upload maar je weet het nooit, het blijft toch Nepal ;-)

  • 09 Maart 2012 - 13:13

    Annemieke W:

    astrid, fijn dat je toch op de olifant ben gaan zitten, prachtige ervaringen heb je weer opgedaan, deze weken pakt niemand je af. tot volgende week.

  • 09 Maart 2012 - 21:15

    Annemiek:

    Wowie, gaaf, super he! fantastische reis maak je maar weer!

  • 10 Maart 2012 - 22:19

    Je Vader En Moeder:

    weer een leuk verhaal uit de dierentuin van Nepal en fijn dat je daar van heb kunnen genieten.

  • 11 Maart 2012 - 19:30

    Fam V D Kuijp:

    Astrid Je geniet er zicht baar van een en al genot wat je uitstraat prima zoo denk nog maar niet aan het einde vr gr

  • 12 Maart 2012 - 13:32

    Thelma:

    Wat zie je er leuk uit op die Holie foto. Het ziet er allemaal wel heel mooi uit, die natuur en al die dieren. Geweldig.

    Kan me goed voorstellen dat het raar voelt met die olifanten. Beetje dubbel omdat je het zelf ook wilt doen en tegelijkertijd het zielig vindt voor de olifanten. Met dit toerisme blijft wel de natuur een soort van instant, is toch nog beter dan alles platgooien voor het hout ofzo.

  • 13 Maart 2012 - 09:17

    Barbara:

    Zit er weer helemaal in. Wat cool dat je daar met Holy was, ik zie altijd de foto's in de krant en het ziet er zo gezellig uit. Jij nu dus ook! En boven op de olifant, jammer dat je daar geen foto van hebt. Dat is hoog man! Super stoer. Je gaat je vast nog wel vermaken de laatste week, hopen dat je gestel een beetje meewerkt!

  • 13 Maart 2012 - 10:35

    Jurek:

    Klinkt als een goede trip! Veel plezier nog de laatste dagen!

  • 13 Maart 2012 - 12:33

    SuuS:

    ziet er goed uit allemaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 50395

Voorgaande reizen:

25 Maart 2015 - 13 April 2015

Japan

17 Februari 2012 - 18 Maart 2012

Naar het dak van de wereld

29 Mei 2011 - 30 Augustus 2011

Stukkie toeren

10 Mei 2007 - 10 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: