Laatste week - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Astrid Hauser - WaarBenJij.nu Laatste week - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Astrid Hauser - WaarBenJij.nu

Laatste week

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

17 Maart 2012 | Nepal, Kathmandu

Namaste!

Nou dat was het dan al weer. Einde van de dag zit ik weer in het vliegtuig naar huis. Spannend. Maar goed eerst nog een weekje Kathmandu gehad.

Zaterdag terug van Chitwan, was weer een hel van een tocht maar goed een soort van in 1 stuk aangekomen. En ik had de “super” kamer in het Guesthouse dus dat was fijn. Lekker 's middags nog even met Dorieke buitengespeeld, gewoon voor de gezelligheid. Zondag zijn we samen op stap geweest. Echt zo leuk dat ze nog hier was. We hebben door Thamel gejokt en een beetje souveniers gekocht, heel relaxt. En 's middags zijn we nog even naar Boudhanat geweest. Ik denk dat dat echt wel het tofste plekje in Kathmandu is. Zo relaxt en kleurrijk. We hebben lekker rond gelopen en een drankje gedaan op een van de dakterrassen. Zo tof, het was heel helder dus we konden ook de Himalaya zien vanuit Kathmandu. Stukje verder dan in Pokhara maar toch weer een ander stuk gezien. Blijft machtig mooi. En toen was alle gezelligheid met Dorieke samen over, helaas :-(.

Had ik maandag nacht toch een avontuur. Ik word wakker en ik hoor iets of iemand smakelijk iets zitten eten. Maar goed het was 3 uur 's nachts dus toch een beetje raar. Dacht dat het uit de badkamer kwam dus snel de deur dicht. Na dat ik een beetje van de schrik bekomen was heel voorzichtig in de badkamer gekeken maar gelukkig nix daar. En toen was het geluid weg. Dus de held die ik ben toch maar even de deur opengemaakt om te zien of daar iets was. Lag er een halve duif voor mijn deur. Heel snel de deur weer dicht. Niet dat ik echt verwachte dat het een tijger was voor mijn deur in Kathmandu maar toch. De volgende morgen lagen er alleen nog wat veertjes op de mat voor de deur. Volgens de guesthouse meneer was het een kat. Nou daar hoop ik dan maar weer op. Heb niet zo heel erg goed geslapen die nacht ;-)

Maandag had ik een super idee, ik ben nl naar Pashupatinah tempel gelopen. Dit is een groot tempel complex. Ik was hier in het begin al geweest met Shivaratri maar toen waren er nog 700.000 andere mensen dus...ja...ach. Maar goed lopen door Kathmandu, het was een uurtje. Kan je zeggen is anders dan langs de rotten lopen hoor. Onvoorstelbaar wat een stad. Zo druk en zo vies. Op een gegeven moment liep ik langs een file omhoog en ik wist gewoon niet meer waar ik het moest zoeken met adem halen. Ach ja de grote stad....

Maar goed al daar aangekomen werd ik gelijk op sleeptouw genomen door een gozertje die blijkbaar dacht dat ik heel graag de lijkverbranding wilde zien. Stond ik daar met mijn snufferd in de rook van iemand die gecremeerd werd. Toch een beetje anders dan dat ik me had voorgesteld. Vond het allemaal een beetje moeilijk zo in het openbaar. Er werden op dat moment 5 mensen gecremeerd, 4 arme en 1 rijke. En er lag nog iemand op de heilige steen. Vervolgens kwamen er nog 3 ambulances aan. Heel apart. Ik hem wel een foto gemaakt maar vond het toch raar. En dan komen er allemaal van die groepen toeristen die dan alles schaamteloos filmen. Weet niet maar niet echt mijn ding. Heb wel een tijdje gefascineerd zitten kijken. Een zoon maakt de baar waar het lichaam mee naar de brandstapel wordt gebracht. En andere zoons maken de brandstapel. Dan het lichaam erop, stro erop en drie keer met een vuurtje om het lichaam lopen en dan in de mond aansteken. En dan 4 uur wachten voordat de restanten de rivier in geschoven kunnen worden. Maar goed het complex op zich is ook wel heel erg fotogeniek, veel tempeltjes etc, bijzonder. Wel gewoon lekker met de taxi terug naar het Guesthouse hoor.

Omdat het maandag zo enorm bevallen was het lopen heb ik het dinsdag nog even dunnetjes over gedaan naar de Monkey tempel. Het was niet zulk geweldig weer, had geregend in de nacht en het was wat frisser die dag. Dus had ik een museum dag. Ik ben naar de tempel gelopen om naar het Natural history museum te lopen. Moet zeggen dat deze tocht iets minder was, kwam op een gegeven moment in kleine straatjes waar het wat minder prettig aanvoelde. Maar al met al weer een interessante wandeling. Het museum was niet veel bijzonder. Erg Nepalees. De stroom werkte uiteraard niet dus het was enorm donker in het museum. De beesten op sterk water waren nog maar half op sterk water. En vogels waren niet zo zeer opgezet dan wel netjes op een rijtje neergelegd. Ja anders....... maar erg grappig, was weer 50 cent goed besteed. En toen door naar het paleis museum maar dat was dicht op dinsdag beetje jammer. Dan maar naar de Garden of Dreams ook al was het niet zulk mooi weer. En wie kwam ik daar tegen? Mijn Deense vrienden uit Chitwan, dus en tijdje met hun zitten kletsen. Was weer erg gezellig. Omdat het niet zo warm was was het ook niet zo lekker om in de tuinen te zitten. Dus maar weer terug richting het Guesthouse.

Woensdag had ik een top dag. Ben met Marion (de Arke Chica in Nepal) een kookcursus gaan doen. Helemaal geweldig. Een beetje voor zo'n restaurantje zitten en leren koken. Al die Nepalse die blijven staan en eens even aan het kijken zijn wat die twee lange Nederlandse chica's aan het doen zijn, te grappig gewoon. Schrift erbij om aantekeningen te maken en soms mochten we ook nog wel wat zelf doen. We hebben momo's gemaakt (mijn absolute favoriet), naan, palak paneer en tandori kip. Super leuk en lekker. Daarna zijn we gelijk alle kruiden gaan inslaan om er voor te zorgen dat we ze ook thuis kunnen maken. Zal nog moeilijk worden als ik mijn momo restaurant ga beginnen in Nederland om die momo kruiden hier te krijgen.

Donderdag was niet veel bijzonders, was ondertussen heel verkouden geworden, de Kathmandu hoest. Beetje over de bazars lopen struinen. Super leuk, al die kleuren en bedrijvigheid. De geuren ben ik wel al een beetje klaar mee. Maar leuk leuk leuk. 's avonds was het echt heel slecht weer. We zouden bij het restaurant waar we gekookt hadden gaan eten maar daar was het gewoon te slecht voor. En dan denk je zo'n regenbui zal wel verfrissend zijn maar helaas. Al het stof wordt dan een enorme drap en maakt het er niet beter op zeg maar. Gelukkig heeft het hier alleen geregend in de avonden, heerlijk hoor zo overdag de zon. Zo anders dan mijn reis van vorig jaar.

Vrijdag was een erg leuke dag. Eerst in de ochtend ontbijt met Marion en de 2 overgebleven gasten van de documentaire. Dat was leuk om hun weer te zien in Kathmandu. Ben benieuwd geworden naar hun documentaire. Maar goed het ontbijt was gezellig, goede start van de dag. Daarna nog even door Thamel gehobbeld om uit te komen bij de Garden of Dreams. Het is daar zo relaxt en mooi. Heerlijk op een bedje in de zon liggen lezen, het leek haast wel vakantie. In de middag had ik afgesproken voor thee met mijn Italiaanse vrienden uit Chitwan. Zij hadden een trekking gedaan in Pokhara. Het was erg gezellig, zij zijn zo leuk. Toen snel door naar de handen voor een laatste massage, ga het missen. En toen als laatste een home cooked meal in het Guesthouse. Een afscheidsetentje. Heel erg lief. Helaas na 1 hap gooide ik alles eruit. Niet dat haar eten slecht was maar ik was gewoon heel ziek. Blijkbaar iets verkeerds gegeten of door alle verkoudheid ellende. Heel sneu, ze had zo haar best gedaan. Maar ik was zo ziek, de hele nacht is een ellende geweest.

En nu zit ik vol met imodium, bananen, cola en kaakjes te wachten tot ik naar het vliegtuig ga. Nog even spelen met de kids van het Guesthouse. Een mooi stel. En dan straks om 18.15 uur weer naar Nederland. Heerlijke gedacht dat ik over 24 hr al een heerlijk lange, warme douche heb gehad in mijn schone douche en heerlijk schonen kleren aan heb. En frisse lucht, zelfs de Rotterdamse lucht, heerlijk. En heerlijk een high tea in het vooruitzicht, ik zeg prima......

Het was echt allemaal super tof. Ik kan het zeker aanraden en ik ga ook zeker een keer terug, moet immers nog een trekking doen. Maar ik ben ook wel blij om naar huis te gaan. Ben een beetje klaar met al het getoeter, al de motoren, de smog, de geuren, het rochelen, de loslopende honden, de blaffende honden, de bellen bij de tempeltjes midden in de nacht, het constant achter je aan lopen en nee niet snappen, het staren, de rijst, geen stroom, koude douche, slechte wegen . Maar goed dat staat niet in verhouding tot de gezelligheid, de aardige mensen, de toffe ontmoetingen, de mooie kleuren, de bergen, de dieren, de bedrijvigheid en de MOMO's :-). Een andere, hele mooie wereld.

Voor nu Feri betolla Nepal.
Astrid

Tot snel!!

  • 17 Maart 2012 - 09:58

    Gerry Van Roosmalen:

    Heel wat leesvoer, maar leuk om doorheen te spitten. Je hebt weer een mooie reis achter de rug. Een goede vlucht naar huis!

    Groetjes,

    Gerry

  • 18 Maart 2012 - 18:59

    Belinda:

    Welkom thuis! Wat een prachtfoto's en verhalen weer. En nu weer gewoon in het vlakke koude ? kikkerlandje. Op naar nieuwe plannen! doei doei

  • 19 Maart 2012 - 13:43

    Rasim:

    Vind ik leuk. Tot morgen :D:D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1413
Totaal aantal bezoekers 50387

Voorgaande reizen:

25 Maart 2015 - 13 April 2015

Japan

17 Februari 2012 - 18 Maart 2012

Naar het dak van de wereld

29 Mei 2011 - 30 Augustus 2011

Stukkie toeren

10 Mei 2007 - 10 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: