Week 6 Week Finland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Astrid Hauser - WaarBenJij.nu Week 6 Week Finland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Astrid Hauser - WaarBenJij.nu

Week 6 Week Finland

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

09 Juli 2011 | Finland, Helsinki

Hei,

Reeds de 6de week, deze week in het altijd mooie Finland. Finland het land van de irritante muggen. Waar de muggen in Noorwegen en Zweden ook gewoon gingen slapen als jij ging slapen (als ze niet in je tent zaten) blijven ze in Finland op en overdag zijn ze er ook. Ik denk dat ze gewoon vol continu draaien hier. En ze maken niet gewone muggen bulten maar mega bulten. En ze weten ook altijd die vierkante mm te vinden waar je je niet hebt ingespoten. Finland het land van de zebra paden, echt nog nooit zoveel zebra paden gezien. Finland het land van de snelheidscamera's. Dacht dat Noorwegen er veel had maar die land is kampioen. Finland het land van de euro, waardoor je weer weet hoe duur alles is en je niet in je voordeel kan omrekenen (en Finland is stiekem toch wel een klein beetje duurig). Finland het land van het gokken. Overal staan fruitautomaten, supermarkt, kiosk, benzine station, verzin het en ze staan er. En als je je flesje water af wilt rekenen in een kiosk sta je minimaal 10 min te wachten omdat de mensen voor je hun krasloten, loterijtickets en wedformulieren moeten regelen. Finland het land van de mensen die geen Engels spreken. Ja het is echt waar. Veel mensen spreken absoluut geen woord Engels, heel raar. Want hun taal is geen touw aan vast te knopen dus ik denk dat ze niet veel uit hun eigen land gaan dan.

Even over het Fins voor we door gaan. Finland is dus 2 talig, hoewel ik het idee heb dat dat aan de westkust meer is dan in de rest van het land. Dus aan de westkust staat alles dan ook in 2 talen en Zweeds kan je nog wel snappen maar dat Fins dus absoluut niet. Ik ben nog geen woord tegengekomen waarvan ik dacht hé dat zou wel eens dat of dat kunnen zijn. Dan hebben de steden allemaal 2 namen, tuurlijk waarom niet. Ik zal beide namen noemen in mijn verslag zodat je een beetje een idee hebt van hoe het hier werkt. En dan even een paar voorbeelden van hoe en wat qua taal, gewoon omdat het kan. Een versie van het woord voor 29 is, let op: kahdenneksikymmenenneksiyhdeksänneksi. Ik hoop dat ik het goed over getypt heb. Is toch niet te doen of wel soms? En ook het langste palindroom van de wereld komt hier vandaan (uiteraard) en is saippuakivikauppias. En weet je wat het betekent? Zeepsteen verkoper, kan je toch nix mee of wel. Maar genoeg over de taal laten we het hebben over wat ik allemaal heb gedaan deze week.

Zondag eerst nog een laatste dagje in Zweden. Omdat ik niet zo heel veel geluk had gehad met Elanden spotten ben ik maar gewoon naar een Elanden farm gegaan, daar moeten ze toch zijn zou je dan denken. Waren er waarschijnlijk ook maar de farm was dicht. Ik was gewoon te vroeg en hij zou om 12 uur open gaan. Dus ben ik naar het plaatselijke dorp gegaan, Bjurnholm. En daar was “braderie” erg leuk hoor. Het hele dorp was uitgelopen, iedereen gezellig ouwenhoeren helemaal leuk. In de Hembygdsgärden kon je lekker koffie drinken met een koekje. Maar wel koffie in een echt koffiekopje niet dat gezeur met plastic bekertjes. Ziet er toch gezellig uit van die lange tafels met allemaal van die gezellige stenen kopjes met bloemetjes.

Maar goed ondertussen was de farm open, hoopte ik en ben ik dus die kant weer op gegaan. En ja hoor, daar was mijn kans om elanden te zien. Eerst door het informatie centrum, dat was erg interessant en daarna mocht je dus echt bij de elanden in de wei. Hoe cool is dat. Ze hadden 6 baby's, die komen dan van minimaal 3 moeders. Ze waren zo schattig, wollig en lekker zacht. Maandje oud waren ze. En dan mocht je dus ook bij de grote in de wei. Paps en mams. Wow paps is erg indrukwekkend kan ik je zeggen. Kan me voorstellen dat als je die tegen komt op de weg je wel even schrikt. Boven kant van de rug is zo'n 1.85 m en dan komt de kop er nog bij. En je mocht hem ook aaien. En weet je wat, dat gewei is lekker zacht joh. Ja was erg leuk om op deze manier kennis te maken met de eland. Ze hebben weer wat punten gewonnen. Als er nou ook nog ergens eentje langs de kant van de weg mee maak doen ze weer mee in de race tov het rendier.

Maandag was #stukkievaren dag. Ik had lekker om 8 uur de boot :-S dat betekent dus heel vroeg opstaan. Helemaal gehaast en alles, kom je daar aan zijn ze helemaal nog niet open komen pas om 7 uur. Lekker relaxed en dat ben ik natuurlijk helemaal niet dus dat was een goeie combi. Maar goed ook allemaal weer goed gekomen. 4 uurtjes op de boot, echt zo'n vrachtboot. Zo'n Norfolk boot zeg maar. Zondag had het heel hard gestormd dus ik maakte me zorgen over hoe het op zee zou zijn maar maandag was het allemaal weer rustig dus allemaal goed te doen. Aangekomen in Vaasa/Vasa (ja die is niet zo moeilijk) en daar gelijk de stad even verkent. Was wel ok, niet bijzonder wel een gemoedelijke stad. Veel Zweedse invloeden dat was duidelijk. Nog even in Oud Vaasa geweest, voornamelijk ruines maar die zijn altijd erg fotogeniek dus dat was wel tof. Camping opgezocht was uiteindelijk een lange dag geweest.

Dinsdag ben ik naar Jakobstad/Pietarsaari (nou kom op je moet toch toegeven dat dat raar is of niet?). Maar goed Jakobstad heeft een heel oud gedeelte met oude houten huizen wat op de werelderfgoedlijst staat. Was erg leuk. Midden in de stad een aantal blokken met zandweg en allemaal verschillend kleuren, formaten, staat van onderhoud houten huisjes. Er stond ook een oude kerk, een Zweedse kerk op precies te zijn uit 1927. Karl en Anders (ben op een begraafplaats geweest dus heb weer nieuwe namen opgedaan) waren druk aan de kerk aan het werk. Er was nl lekkage geweest. Karl, 75 jaar oud, was eigenaar van de kerk en had hem verhuurt aan een club achtig iets. Maar ik was meer dan welkom om even binnen te kijken. Das toch gewoon weer tof. Helaas was de kerk van buiten mooier dan van binnen. Van binnen was hij helemaal hip en modern enzo en dat paste dan niet zo goed. Maar het was erg leuk om deze ontmoeting te hebben. En heel bijzonder dat Karl met z'n 75 jaar Engels sprak.

Ben nog even naar de gamle haven gelopen. En als hier iets als gamle (oud) wordt aangegeven is het ook gelijk allemaal zo gammel. Staan er van die huisjes waar je van denkt, maak er gewoon brandhoutjes van heb jij het lekker warm van de winter en knapt het hier ook allemaal een beetje van op. Maar blijkbaar werkt het toch allemaal niet helemaal zo. Het is hier vaak wel een rotzooi, was in het Noorden ook zo erg. Zo'n onwijze puinzooi op zo'n erf, jammer.

En ik moest nog even boodschappen doen. Nou ik kwam in een supermarkt, niet normaal meer. Ik weet zeker die hij groter was dan de supermarkt waar ik in Amerika mijn boodschappen deed. Misschien dat de wallmart groter is in de USA maar dit was echt bizar. Leuk hoor, lekker een beetje rond lopen neuzen, altijd leuk om te zien wat ze allemaal hebben in een ander land.

Woensdag ging ik weer een #stukkietoeren. Naar Tampere/Tammerfors. De tocht ernaar toe deed wel heel erg denken aan Denemarken. Veel grote velden met graan, gras, koren of koolzaad. Glooiend en dan met meren, dat is dan in Denemarken wel minder. En overal van die houten hutjes op de velden, na navraag bleek dat die waren om het hooi in op te slaan. Het zag er gemoedelijk uit, prima omgeving.

Beetje door de stad gebanjerd in Tampere. Het is hier toch wel anders qua architectuur. Waar de West-kust echt heel Zweeds was zie je hier toch ook wel invloeden van het Oosten. Ik herken wel dingen vanuit Praag of Poznan. Bij de toeristenoffice had ik een kaart mee gekregen met wandelroutes door de stad dus die ben ik een beetje gaan volgen. De stad ligt aan 2 meren en de stroomversnelling die daardoor ontstaat hebben ze gebruikt om molens aan te drijven back in the old days. Daardoor is het uitgegroeid tot een industriestad met oa papier industrie. Het is wel tof gedaan hoe ze de oude gebouwen hebben laten staan en bruikbaar hebben gemaakt voor bv appartementen maar ook musea of restaurants. Wordt daardoor weer allemaal hip. En er staat nog steeds een grote fabriek midden in de stad voor vouwkarton.
Iets wat ik nog nooit eerder had gezien maar wat blijkbaar een gebruik is in deze regionen is het ophangen van sloten. Bij een brug hingen wel honderden sloten met namen en datums er in gegraveerd. Schijnt een gebruik te zijn als je getrouwd bent. Was wel heel schattig. Maar op het eerste gezicht ziet het er uit als een leuke stad. En de zon schijnt hier dus daar win je altijd punten mee bij mij. Op de camping heb ik nog even lekker van de zon zitten genieten op het strand, wat een luxe.

Donderdag ben ik met de bus naar Tampere gegaan, wel zo makkelijk. Ik ben verder gegaan met de diverse wandelroutes omdat wel een goed beeld geeft van de stad en je niet de helft overslaat. Als eerste kwam ik bij de Kathedraal, volgens de info de mooiste van het land. Ja zou ik ook zeggen maar ik moet zeggen hij was wel heel erg mooi. Vooral van binnen was hij heel bijzonder. Heel rustig met allemaal fresco's en het glas-in-lood was ook heel bijzonder. Ik zeg zou best de mooiste kunnen zijn ook al is het de enige die ik heb gezien. Door het industriegebied gelopen, altijd leuk die oude gebouwen. Kwam bij een museum uit in een oude fabriekshal, begreep dat ze een tentoonstelling hadden van aardewerk uit de Hermitage van St Petersburg. Leek me interessant dus ben even gaan kijken. Maar het wat niet alleen dat er was, een tentoonstelling van jurken uit de jaren 20 tot 70, een tentoonstelling over de innovaties die in Tampere zijn gedaan, een natuur historische tentoonstelling, een schoenmakers tentoonstelling, een speelgoed tentoonstelling, een Fins ijshockey tentoonstelling en 2 tentoonstellingen over het ontstaan en de geschiedenis van Tampere. Ik heb de ijshockey tentoonstelling overgeslagen en de schoenen snel gedaan. Op een gegeven moment ben je er wel klaar mee toch en het wat mooi weer. Dus lekker verder gaan wandelen. Nog langs wat kerken en speciale gebouwen en uiteindelijk kwam ik toch nog in een ander museum uit. Eentje met allemaal oude fabrieksarbeiders huisjes. Dat was dan wel weer leuk. Bijzonder hoor hoe die mensen leefde. Dan denk ik stiekem heb ik toch niet zo slecht in mijn tentje en autootje ;-). Omdat het zulk mooi weer was (zou zelfs willen zeggen erg warm) ben ik nog even lekker gaan genieten op het strand met een boek. Heb eindelijk de rust gevonden om boeken te lezen. Tot nu toe heb ik er 2 gelezen wat echt nix is voor mij.

Vrijdag ben ik een stukje gaan toeren naar Rauma/Raumo zo'n 150 km naar het Westen. De stadskern daarvan staat op de werelderfgoedlijst (ja ook deze). Was zeker de moeite waard erg leuk. Allemaal gekleurde houten huisjes. Veel waren nog in gebruik als winkeltjes. Was gewoon een gezellig gebeuren. Toch weer heel anders dan in Jakobstad. Op de terug weg nog even gestopt bij een grafgebeuren (ook werelderfgoed), hoe noem je dat. Het was zoals onze hunnebedden maar dan met allemaal kleine stenen. Dus eigenlijk hele grote hopen stenen waar je naar staat te kijken. En het is dat ze zeggen dat het van zo lang geleden is maar ja voor hetzelfde geld hebben ze ze er gewoon neergelegd voor het toerisme, je weet het niet. Wat ik vooral heel mooi vond was de begroeiing met al die verschillende mossen, dat was heel mooi. Net één heel groot kerststukje zeg maar. Het was alleen wel zo warm dat het niet echt tof meer was, ook qua vochtigheid enzo. Dus heb er niet heel lang rond gelopen, zoals ik zei een hoop stenen is toch een hoop stenen. Terug op de camping spulletjes gepakt voor 6 nachtjes hotel :-)

Vrijdag was het de dag om naar Helsinki/Helsingfors te gaan om Laura te ontmoeten. Eerst de tent goed laten drogen. Gelukkig had het niet geregend zoals voorspeld maar door de dauw was de tent toch redelijk nat. Maar gelukkig was de zon er gewoon. Het is overigens erg warm, 35 graden vandaag met geen wind. Mijn haar is de afgelopen 3 dagen niet droog geweest. Maar beter zo dan van de regen, ik klaag niet hoor ;-). Net buiten Tamepere zat een IKEA ja en kon het toch niet laten. Has dan wel al het Finse boek maar ik was nog niet in een Finse winkel geweest dus ben er toch nog maar even snel doorheen gelopen. Op de weg naar Helsinki kwam ik langs Iittala, het is gewoon een plaatje hoe cool. Even naar de fabriekswinkel geweest. Daar word je wel hebberig van maar gelukkig is het zo duur en is het zoveel nachtjes slapen dat je het wel uit je hoofd haalt om veel te kopen. Helaas heb ik de fabriek zelf niet kunnen vinden maar heb wel al vaker glasblazers gezien dus ben ik weer verder op pad gegaan. Nog een laatste stop in Hämeenlinna/Tavastehus. Was leuk, was markt. Lekker aardbeien en bessen, jummy. Beetje rond gelopen en nog even bij het slot gaan kijken. Maar het was gewoon te warm en ik had effies geen zin in een museum dus heb alleen een beetje rond gelopen. En toen door naar Helsinki, woohoo. Daar aangekomen en ingecheckt kwam Laura ook al gelijk aan, goeie timing. Super leuk om haar te zien. En weet je wat ook zo leuk is doordat ik al mijn verhalen aan haar vertel zie ik zelf ook weer wat ik allemaal heb meegemaakt de laatste weken. En aangezien ik jullie nix meer hoef te vertellen als ik terug ben is dat wel leuk ;-). Is best een boel, ik heb echt al veel toffe dingen gedaan en gezien. We hebben een eerste rondje door Helsinki gelopen en ons een beetje georiënteerd. Leuk Leuk.

Nou ja wat vind ik dan van Finland. Ik moet zeggen helemaal top, het is nl droog. Op een bui na op woensdag tijdens het rijden is het droog geweest. Dus ze scoren punten. Maar ik moet zeggen ik voel me een beetje eenzaam in Finland. De campings staan vol met Finnen en heel weinig buitenlanders. Finnen zijn nogal stugge op zichzelf mensen. Als je ze iets vraag, en ze spreken Engels, zullen ze je altijd helpen maar als je ze goeiemorgen zegt kijken ze van je weg en zeggen nix. Dus eigenlijk is het een beetje saai geweest deze week. Weinig onverwachtse ontmoetingen (behalve dan Karl en Anders), geen kook of afwas gesprekken, nix eigenlijk :-(. Ik vind het niet echt een land om in je eentje te reizen zo van camping naar camping. Maar goed dat Laura er is en ik gewoon lekker kan kletsen. Overigens vind ik het wel een mooi land, ik vind de natuur wel super mooi. Al die velden met die mooie kleuren, echt van die lappendekentjes. Weer een catanlandje zeg maar.

Ik ga alvast sorry zeggen want volgende week zaterdag zit ik op een boot voor 11 uur. Dus de kans dat ik mijn blog kan plaatsen op zaterdag wordt misschien wat moeilijk. Sorry dus als je zondag morgen niet kan lezen. Maar goed wie weet dat als je 11 uur op een boot moet zitten ze er ook wel gewoon internet hebben, je weet het niet.

Moi Moi
Astrid

  • 09 Juli 2011 - 19:30

    Andre:

    ha Astrid,

    je maakt een hoop mee en je schrijft er ook leuk over! Met veel plezier lees ik het. Zou je moeten bundelen...
    Veel plezier komende dagen..

    andre

  • 10 Juli 2011 - 04:32

    Dorieke:

    zo, dat was weer genieten As! Tof verhaal weer en goed dat je je weer even realiseerd wat ontzettend veel leuke dingen je al mee hebt gemaakt... en dan ben je er nog lang niet!!! Lekker door blijven genieten en ik reserveer maandagochtend wel even tijd om je verhaal te lezen.
    dikke kus

  • 11 Juli 2011 - 13:19

    Michiel:

    Wat wil jij worden als je later groor bent...........? Saippuakivikauppias!!!!
    Enjoy!
    Groetjes, Michiel

  • 12 Juli 2011 - 10:51

    Barbara:

    Van alle coole dingen, ben ik misschien nog wel het meest jaloers op de supermarkt, hoe cool. nu maar even niet op het station gelezen haha.

    btw was vergeten te reageren op je tas. Weet welke schoenen je bedoelt, ben benieuwd.

    Enjoy!

  • 13 Juli 2011 - 09:48

    Henny:

    Weer een super leuk verhaal. Realiseer maar dat je boft met alle dingen die je meegemaakt hebt en nog ga meemaken. Door je verhalen krygen wy hier ook een aardig beeld. Ik hoop dat de lange boottocht niet al te saai voor je is en er de mogelijkheid is om toch nog even je verhaal te schrijven. Geniet en bedenk dat je al veel hebt volbracht. groetjes Henny en Rien.

  • 14 Juli 2011 - 19:11

    Miek:

    tingelingding...wat geweldig toch weer! Genieten! Wij en jij :-)

  • 15 Juli 2011 - 18:35

    Fam V D Kuijp:

    Astrid, wat beleef jij veel, straks weer een mooie over tocht, er is van slles te beleven aan boord, ook lekker eten.Wij zijn wel een beetje jaloers op je wat je allemaal beleefd,en ziet.Je vaart overdag dus je ziet van alles,en we lezen het wel vr gr fam vdk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 50406

Voorgaande reizen:

25 Maart 2015 - 13 April 2015

Japan

17 Februari 2012 - 18 Maart 2012

Naar het dak van de wereld

29 Mei 2011 - 30 Augustus 2011

Stukkie toeren

10 Mei 2007 - 10 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: