De eerste week Denemarken - Reisverslag uit Sindal, Denemarken van Astrid Hauser - WaarBenJij.nu De eerste week Denemarken - Reisverslag uit Sindal, Denemarken van Astrid Hauser - WaarBenJij.nu

De eerste week Denemarken

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

05 Juni 2011 | Denemarken, Sindal

Hej,

Er zit alweer een week op, onvoorstelbaar. Lijkt bijna eigenlijk al een soort van langer. Vorige week zondag vertrok ik uit het regenachtige Nederland om naar het regenachtige Denemarken te gaan. Mijn ouders waren er nog om me uit te zwaaien en om 8.15 uur zette ik koers naar Denemarken. Ik ben via Groningen gereden (nou ja dat is dus eigenlijk via Surhusterfean maar ja...), zoals we ook “altijd” doen als we voor het werk die kant op moeten. Het is een takke eind reiden en zonder Probelicious was het saai. Maar na wat stau hier en baustelle daar was ik uiteindelijk zo rond 17.30 uur op de plaats van bestemming, Darum Camping. Heel eerlijk gezegd was er iets niet helemaal goed gegaan met de communicatie en was het niet duidelijk dat ik al in DK zou zijn want het regende, raar verhaal. Maar goed alles opgezet, koste een half uurtje, niet slecht.

Maandag op pad gegaan, interessant experiment om te zien of de luifel zou blijven staan maar no problemo. Blijkbaar was de memo toch wel aangekomen dat ik naar DK op vakantie ging want de zon scheen. M'n eerste nieuwe vriend gemaakt op de camping. Een Nederlandse gozert die helemaal verbaasd was dat er nog meer Nederlanders waren. Wel grappig hij was helemaal enthousiast dat ik deze reis ging maken, altijd leuk om te horen. En toen kon ik op weg naar Ribe, oudste stadje van DK, of had ik dat al gezegd. Anyways was leuk om een beetje rond te lopen, heb besloten om weer deuren te gaan fotograferen, was even vergeten dat er zoveel mooie zijn in DK, dus dat is een leuk project. Na Ribe naar het Waddenzee centrum geweest. Erg grappig, die vrouwtjes ook helemaal enthousiast over mijn reis, nogmaals altijd leuk. Na het centrum moest ik toch ook echt even genieten van de waddenzee, super mooi. Realiseerde me dat ik eigenlijk helemaal niet zo goed weet hoe hij er bij ons uit ziet. Nou ja nat dat begrijp ik maar verder kan ik me er niet zoveel bij voorstellen. Schaam me diep en moet dus ook maar eens van onze waddenzee gaan genieten. En tijdens mijn wandeling langs de zee kwam ik een oud baasje tegen, mijn derde nieuwe vriend van de dag. Zo grappig dat mensen dan zomaar tegen je gaan praten. Ik zeg, bakkie erbij en helemaal klaar.

Dinsdag ben ik even in Esbjerg gaan kijken. Maar wederom was de twitter naar de weergoden van DK niet helemaal doorgekomen want het regende toch echt weer. Ben naar de man at sea geweest. 4 hele grote beelden van mannen bij de zee (hoe verrassend). Wilde die al heel lang zien en dan nu eindelijk, erg gaaf. Daarna door naar Blavland, het meest westelijke puntje va DK. Daar was het koud, nat en kansloos. Dus maar weer snel terug naar de camping

Woensdag was een #stukkietoeren dag. Ben ik via de Margerieten route naar de volgende camping gereden. Dat is de schilderachtigeroute zullen we maar zeggen. Deze liep voornamelijk langs de west kust, erg mooi. Eén stuk was wel een beetje raar, wel heel mooi maar raar. Enorm militair terrein, een soort van racebaan voor tanks. Maar dan echt mega groot. Heel bizar en een beetje onheilspellend. En op een gegeven moment had ik het gevoel dat ik een margerietje had gemist want het klopte niet helemaal meer. Dus omgekeerd en terug gaan en bleek dat iemand een margerietje had gejat of een tank had het bordje weggeschoten ik weet het niet. Maar toen ik weer terug was op het rechte pad kwam het allemaal weer goed. En het grappige is dan dat je opeens in de middle of no where een enorm schattig klein lief kerkje tegenkomt tussen dat militaire geweld. Staat dan ook bij dat militaire activiteiten verboden zijn. Das wel fijn, niet dat je bloemetjes staat te verversen en opeens prikt er zo'n loop van een tank je in de rug. Maar zoals ik al zei de kust van DK is erg mooi, soort van heide achtig met duin gras, heel apart. Helaas kan je niet altijd overal stoppen om foto's te maken, jullie moeten me dus maar op mijn woord geloven. De reis eindigde inThisted.

Donderdag ben in naar Halstholm gegaan, wat een sneue stad is dat. Staat ook in de rough guide dat je er alleen maar hoeft te zijn voor de vuurtoren en het bunker museum. Nou ja en dat is waar. Dus ik naar het bunker museum, erg cool. Maar wat wel heel raar is, er lopen best veel Duitsers rond, ok prima. Maar ik sta dus een beetje te kijken bij zo'n display ding komt er een gezellig Duitse familie langs en ik zweer je die gozert zeg tegen zijn vader (ik ga uit van een gezin misschien was het wel zijn buurman je weet het niet) had jij er nou ook zo een? Waarop de vader zegt nee dat is een Deens uniform, ik zeg toch raar. Je gaat je gelijk weer allemaal voorstellingen lopen maken. Maar nou is mijn Duits niet zo goed dus ik zal het wel niet goed gehoord hebben. Het was leuk te zien dat er ook in de rondgang van de geschutstoren gewoon picknick bankjes zijn, we zijn tenslotte toch gewoon in DK, heerlijk. Maar erg interessant museum.

Daarna ben ik door Thy gereden, het eerste natuurpark van DK. Wederom heel veel kust, wederom erg mooi. Ben nog naar The Cold Hawai geweest, the place to be for the surfer dudes. Het was niet heel druk en toen ik een dorp verderop kwam was het duidelijk waarom. Allemachtig wat een hoop surfer dude's en chick's. Onvoorstelbaar hoe vaak die gasten heen en weer peddelen om weer een golf te kunnen pakken, respect!! Heel cool om te zien. Heb daar nog wat rond gewandeld door de duinen en toen kwam ik uit op het stukje strand waar de bootjes aan de kant worden getrokken. Zo tof om te zien, als het lukt zal ik er een filmpje van up-loaden. Maar er waren net 2 bootjes aangekomen en die waren ze aan het lossen, heerlijk verse scholletjes net uit zee. Nee ik heb ze niet gekocht want de krafassie kalendri legt alleen uit hoe je kibbeling moet maken en niet hoe je een schol moet fileren.

Vrijdag was weer een #stukkietoeren dag, nog wat verder naar boven. Ook weer via de Margrieten route. Maar die Margrieten en ik zijn niet zo'n goed setje. Wederom verkeerd gereden. Maar gelukkig ging Lars, mijn nieuwe Deense fietsvriend me helpen toen ik hulpeloos op een kruispunt stond te kijken waar mijn Margrieten waren gebleven. Allemaal weer goed gekomen. Heb een enorme zand-rots-duin-berg bekeken, waanzinnig mooi. Enorme diepe afgrond, erg mooi. Ben bij een vuurtoren gaan kijken die helemaal gesloopt wordt door het zand. ENORME zand duin die je op moest en best van de ingewikkeld enzo maar ja toch doen hé. En was het het nou allemaal waard die ellende, nou ja... laten we zo zeggen als ik het niet gezien had was het niet een mislukte vakantie geweest maar het was grappig en mooi weer dusch.... En daarna nog bij een kerkje gekeken die het zelfde lot heeft ondergaan. Dat was echt weird, stond bijna nix meer van en dan nog wel allemaal grafstenen erbij, bijzonder. En toen door naar mijn huidige camping in Sindal. Leuke camping, aardige mensen nix mis mee.

Zaterdag gewoon relaxed naar de IKEA :-). Ja sorry maar een van de doelen van deze vakantie is om in elk land naar de IKEA te gaan en een gids mee te nemen dus ook hier. Het is gewoon fijn dat waar je ook komt bij IKEA ter wereld het helemaal het zelfde is. Na de IKEA ben ik naar de dierentuin geweest in Aalborg. Ze hadden ook een Vicks, zo schattig. Hij/zij was nog wel kleiner dan onze Vicks maar zo schattig. En het grappige is dat de ijsberen hier wel wit zijn, waarom kan dat in Blijdorp dan niet?? Het is wel een grappige dierentuin niet groot maar wel gezellig. Na de dierentuin nog even de stad in maar daar gaat dus alles vroeg dicht. Maar het was zulk mooi weer dat een beetje rond lopen ook prima was.

Vandaag naar Skagen geweest en naar Grenen. Dat is het punt waar de twee zeeën bij elkaar komen (meest Noordelijke puntje). Het was hier vanmorgen enorm mooi weer en hoe verder ik bij Skagen kwam hoe meer mist er kwam. Heel raar. Dus heb uiteindelijk niet zo heel veel gezien van de 2 zeeën die botsen maar het blijft een grappig gezicht. En zulk enorm helder water, verbazend. Nog even in Skagen wezen kijken, een stadje waar de regel is dat je huis geel moet zijn anders mag het er niet staan. Ik zeg een goed concept en gezellig ook. Zo met het zonnetje en (bijna) alleen maar gele huizen. Nog in Albeak in de haven gaan kijken maar dat was een beter om hoog geschreven in de boekjes viel tegen. Wel weer zo'n mini vissersbootje dat net terug was, erg grappig allemaal. Nog maar even van het zonnetje genieten voordat ik dit in elkaar ging klussen. Wat een heerlijk weer is het hier. Begreep dat jullie veel regen en onweer hebben, das niet leuk. Hoop dat het niet deze kant op komt ;-)

Over het weer gesproken, overdag is het hier prima vertoeven, warm zelfs maar 's avonds is dat wel een ander verhaal. Ik kan mij een BBQ herinneren niet zo lang geleden en die temperaturen beleef ik 's avonds, beetje jammer. Eerste avond ging ik nog stoer buiten zitten. Tweede avond had ik zoiets van ja dag!!! Dus sinds dien zit ik in mijn auto, zie foto voor hoe en wat. Maar goed met veel wind is dat natuurlijk nog steeds koud want zijdeur staat open. Dus de 4de avond had ik zoiets van nou lekker de elektrische deken erbij, hij is niet voor nix mee :-). Nou best uit te houden zo. Slapen is geen probleem, helemaal niet koud. Eer je in je bed ligt heb je het sowieso al warm. Was beetje vergeten hoe ingewikkeld dat ook alweer was in zo'n klein TUNNEL tentje om in je bed te komen, ja daar kan je dus niet rechtop in zitten.... Nou ja en op de een of andere manier doe je zo'n kunststof tentje toch wel goed verwarmen dus goed te doen, als je er 's nachts niet uit hoeft.

Morgen paps en mams ontmoeten, erg grappig. Die zijn net aangekomen in Zuid-Denemarken. Dinsdag met de boot over naar Noorwegen, ben benieuwd. Best spannend. Dus volgende verslag vanuit Noorwegen.

Ik ga proberen er wat foto's bij te plakken maar het zijn er al zoveel is moeilijk kiezen en ik moet even kijken of het lukt qua grote enzo. Anders volgen ze van de week nog wel

Farvel!!
Astrid

PS Voor de mensen die nieuw hier zijn, ja ik doe altijd zulke lange verhalen schrijven, sorry

  • 05 Juni 2011 - 18:00

    Esther:

    Hee As,

    Da's goed hoor die uitgebreide reisverslagen, zeker volhouden :-)
    Kom je toch nog je ouders tegen, wat leuk dat dat qua planning gelukt is! Kom je eigenlijk nog ergens aan einde terug in Denemarken?

    liefs Es

    PS: It's a boy! Als je nog stoere Scandinavische jongensnamen tegenkomt, dan houden we ons aanbevolen :-)

  • 05 Juni 2011 - 18:42

    Els:

    Hoi Aastrid, leuk dat je het al zo naar je zin hebt de eerst4e week.
    Vertel eens wat meer over de natuur in je verslagen.
    Hoe heb je geslapen. Bang om enge dingen tegen te komen? Ja een kruiptentje, ondanks dat je deze alleen in de lucht hoef te gooien om op te staan, is wat anders dan je luxe flat in Ommoord. Maar dat went snel hoor is mijn ervaring.
    Ben benieuwd naar de volgende week die je zal meemaken.
    Groetjes en tot spannend nieuws volgende week.


  • 05 Juni 2011 - 19:32

    Andre:

    blijf schrijven! leuk!

  • 05 Juni 2011 - 20:19

    Annemiek:

    tingelingding!
    wat gaaf...en dat is dan nog maar je 1e week ;-)
    Hugs
    Annemiek

  • 06 Juni 2011 - 07:03

    Luit:

    Hey Astrid,enne... dat voor een eerste week, nu al een mooie ervaring!

    Groeten,
    Luit

  • 06 Juni 2011 - 12:38

    Nicole:

    Hoi Astrid,

    Super leuk je verslag! Je hebt al veel gedaan zeg! Wel jammer dat het nog ff kou is s avonds, maar zal best beter worden volgende maand ;-)
    Doeiii

  • 06 Juni 2011 - 14:36

    Rasim:

    leuk hey. tot over 3 weken( nog 2 weken noorwegen en 1 week zweden) :D

  • 06 Juni 2011 - 14:39

    Probie:

    En nog een telefoonnummer van je vriendje van de Darum camping geregeld?

    En van Lars?

    Pas wel op met de weg kwijtraken in Noorwegen, want hoe hoger je komt, hoe minder kans je hebt om een 'Lars' tegen te komen ;).

  • 06 Juni 2011 - 18:54

    Inge:

    Fijn om te lezen dat je je vermaakt, als dit je belevenissen zijn van 1 week dan kan je straks een boek schrijven over 15 weken Nordics...
    liefs Inge

  • 06 Juni 2011 - 19:27

    Thelma:

    Heerlijk om te lezen, alsof je het naast me zit te vertellen. Geniet!

    Ps. Esther: gefeliciteerd!!!! Jongens zijn leuk joh!

  • 09 Juni 2011 - 07:59

    Monique:

    Lieve Assie,

    wat een leuk verhaal, ik zie je ook gewoon staan he, daar op een verlaten stukkie weg!
    Zo zie je maar weer dat je overal leuke, vriendelijke mensen kan ontmoeten!
    We moeten effe afspreken wanneer we dan HP gaan zien, jij in Denemarken en ik in de pathe de kuip.
    Hopelijk synchroniseren ze niet in het Deens!!!!! ook best grappig.

    Hele fijne trip en tot het volgende verhaal

    Kus Mo

  • 09 Juni 2011 - 17:33

    B10:

    Hoi lieffie,

    Goed te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Genieten hé schat!!

    Dikke kus.

  • 10 Juni 2011 - 17:36

    Belinda:

    Eindelijk je verhaal gelezen, iedereen altijd maar weer druk he :-( Wat een supermooi foto's ook. Onze vakantie gaat naar Tsjechie, maar hopelijk volgend jaar naar Scandinavie. Onmeunig veel plezier daar!! Groetjes Belinda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 50398

Voorgaande reizen:

25 Maart 2015 - 13 April 2015

Japan

17 Februari 2012 - 18 Maart 2012

Naar het dak van de wereld

29 Mei 2011 - 30 Augustus 2011

Stukkie toeren

10 Mei 2007 - 10 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: