De tweede week, eerste week Noorwegen - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Astrid Hauser - WaarBenJij.nu De tweede week, eerste week Noorwegen - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Astrid Hauser - WaarBenJij.nu

De tweede week, eerste week Noorwegen

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

11 Juni 2011 | Noorwegen, Lillehammer

Hei!

Week 2 alweer en week 1 in Noorwegen, land van de trollen, elanden, wolven, Fjorden en REGEN.

Maar maandag eerst nog even met Paps en Mams op pad geweest. Ze waren met de nieuwe auto, woensdag's gekregen. Mooie auto en rijdt lekker. We hadden in Randers afgesproken en zijn vandaar uit via de Margrieten route (ja gewoon omdat het kan) naar Gammle Esterup geweest. Een oud kasteel met oa een landbouwmuseum. Landbouwmuseum was erg leuk opgezet. Ik moet zeggen het landschap is in dat deel van Denemarken heel anders dan waar ik de week ervoor ben geweest. Veel meer een catan landschap, allemaal van die lappendekentjes van verschillende velden. Heb steeds de neiging om te kijken waar ik mijn dorpjes het best neer kan zetten ;-). En allemaal zulke mooie huizen, waanzinnig gewoon. Maar ja dat zou pas een #stukkietoeren zijn elke dag naar Vlaardingen. We zijn terug gereden naar Randers en hebben daar nog een tijdje rond gelopen. Toen was het toch echt tijd om afscheid te nemen :-(. Het was een super leuke dag en ik moest de volgende dag met de boot mee waar ik stiekem best een beetje tegen op zag.

Maar ja goed leuke dag met een jammer einde. Op de terug weg kreeg ik een steen op mijn voorruit en ik had een scheur van 20 cm in de ruit, niet handig. En ondertussen was het ook te laat om nog ergens langs te gaan om te laten sjekken. Dus dat werd iets voor in Noorwegen. En tot overmaat van ramp bleek ook mijn luifeltje op een hoekpunt afgescheurd, beetje onhandig met opzetten. Al met al een minder goed einde.

Tijd om afscheid te nemen van Denemarken voor nou. Moet eerlijk zeggen dat ik een klein beetje vergeten was hoe leuk Denemarken ook alweer was. En hoe mooi ook. Zeker wel weer een keer een vakantie waard. En voor jullie lezers met kinderen zeker een aanrader, enorm kindvriendelijk land.

Dinsdag was het dus tijd om naar Noorwegen te gaan. Moeilijke zaken maar goed ik op weg, veel te vroeg natuurlijk want het was kansloos mieser weer. Maar goed het wachten was wel een soort van grappig. Komen steeds meer mensen bij en het is toch een soort van “saamhorigheidsgevoel achtig”. Kwam een boot binnen dus dat was zeker leuk om te zien hoe dat gaat. Enorem hoeveelheid fietsers die er af kwamen, zo cool. Het is wel bijzonder hoor want zo'n boot is binnen half uur leeg en binnen een half uur weer vol. Effies rondje draaien in de haven (niet echt heel groot) en hop op weg naar Noorwegen. Ben van Hirtshals naar Larvik gevaren. Echt bizar, je hebt niet het idee dat je op een boot zit. Lekker relaxte stoel en enorm rustig over gevaren 3 uur en 3 kwartier. Nou ja het was rustig tot die bus met Oad ouderen binnen kwam. Maar goed die gingen toch tax free sjoppen dus geen probleem. Nou dat, dat tax free shoppen, niet normaal meer. Zoiets had ik nog nooit mee gemaakt. Wel grappig om te zien, enorm in geslagen natuurlijk, cola light en lakerol.

Stond helemaal vooraan en moest als eerste van de boot af. Allemaal goed gegaan no problemo. En toen de eerste kennismaking met Noorwegen, het is natuurlijk vloeken in de kerk maar mijn eerste indruk was Zweeds. Ik had het gevoel dat ik door een modelspoortreinlandschap reed (dat had ik ook de eerste keer in Zweden). Het was heel bijzonder, heel erg mooi. Veel heuvels, of voor ons Nederlanders bergen met heel veel naaldbomen. Maar goed je komt al vrij snel in het Oslo gebied en dan is het wat minder mooi, meer bedrijven etc. Maar 19 tunnels in 145 km, ik bedoel maar. En hier bij Oslo is het allemaal heel ingewikkeld, daar is een enorm lange tunnel met afslagen in de tunnel enzo. En ik ben niet zo van de tunnels, dus dat gaat nog leuk worden :-). Was rond 18.30 uur op de camping. Ja wat moet ik er van zeggen. Het is klein Nederland. Echt niet normaal zoveel Nederlanders. En dan een paar enorme dubbelasser caravans van een paar Noren, volgens mijn nieuwe Nederlandse vrienden Jan en Henny zijn dat allemaal zigeuners. Je moet er maar mee uitkijken gaven ze als advies. Maar de camping is dus op een berg en je hebt een mooi uitzicht over Oslo. Zeker 's nachts met al die lichtjes is het erg mooi. En het is heel makkelijk naar Oslo gaan met de bus, 10 min (als het niet vrijdagmiddag is met spits en slecht weer).

Woensdag begon met allemaal moeilijke bel acties naar ANWB, Carglass en verzerkering. Ze hebben hier ook gewoon Carglass hoe grappig, had ik gewoon niet bedacht. Maar einde goed al goed, donderdag zou ik een nieuwe ruit krijgen, dus dat was wel een geruststellende gedachte. Dus toen kon ik dan toch op pad naar Oslo. Ja was moet ik er van zeggen. Ik weet wel dat het niet mijn nummer 1 hoofdstad van deze trip gaat worden. Heb er natuurlijk al 2 gezien en ga nog 2 nieuwe zien maar Oslo is een beetje zo zo. Ben naar het paleis gelopen, ja nou ja was zo zo. Beetje saai gebeuren daar. En de wacht zou niet onder doen voor de Engelse wacht maar daar was ik het dan wel echt niet mee eens. Maar gezien tick in de box zullen we maar zeggen. Even bij de bieb naar binnen geweest, die was dan wel mooi. En toen naar het Vigelandsparken, het beroemde beeldenpark. Dat was erg indrukwekkend. Die man moet een vervelend leven hebben gehad. De beelden waren nl een afspiegeling van zijn relatie met z'n ouders en met vrouwen. Maar het park was zeker de moeite waard. Helaas ging het regenen, dat was natuurlijk niet de bedoeling maar ja wat doe je er aan. Maar goed was sowieso wel een beetje moe dus tijd om naar de camping te gaan.

Donderdag naar de Carglass, wist niet dat je daar zo blij van kon worden. Maar het blijft ingewikkeld rijden hier hoor, met die rare tunnels. In principe liggen de hoofdwegen hier onder de stad, op zich heel mooi, als je de weg weet. GPS vind nl niet zo leuk onder de grond, mhhhh. Sowieso zonder GPS geen beginnen aan. Moet toch toegeven dat het het leven een stuk makkelijker maakt met zo'n ding. Maar goed auto achter gelaten en ik naar Oslo. Ahh maar het was echt kansloos. Miezer, dat al snel over ging in een plens bui. Echt ergens is het mis gegaan met de communicatie over het weer en mijn vakantie. Echt de HELE dag regen, niet tof als je alleen maar je auto hebt om in te zitten. Maar goed ook dat gaat vast goed komen. Ik ben dus bij de Akershus festing geweest. Ik denk dat als het mooi weer is het heel leuk is om daar rond te lopen. Was een oude vesting en was erg tof. Gewoon zo'n enorm fort zo midden in een stad. Maar goed miste m'n auto dus ben hem snel weer gaan ophalen. Mooie nieuwe ruit, zonder insecten. Is ook een manier om je ruit schoon te maken zullen we maar zeggen. Maar helemaal blij, hoefde nix te betalen doet de verzekering voor me, ik zeg prima geregeld. 's middags maar nuttig besteed met wassen en auto opruimen en handiger indelen en beetje stoffen enzo ;-).

Ik ben echt heel blij dat als ik ga koken en ik ga niet laat koken rond 18.30 uur, er altijd al een Nederlands echtpaar staat af te wassen. Heerlijk zo lekker Hollands 18 uur aan tafel en dan gezellig saampjes afwassen. Maar Donderdag heb ik ook kennis gemaakt met mijn nieuwe Duitse vriendin Heidi. Ze overwinteren altijd in Spanje, komen dan in april naar huis en gaan dan na 3 weken weer op weg naar het Noorden. Ze was dus al weer effies onderweg zullen we maar zeggen. Maar goed die vertelde dus dat zo'n 400 km Noordelijker van hier er nog ijs in de rivieren lag, mhhhh. En dan nu klagen over regen. Maar ze zei ook dat de watervallen waanzinnig mooi waren door al het smelt water. Ben benieuwd, spannend. Waar ik wel een beetje zenuwachtig van wordt is dat er al aardig wat mensen verteld hebben dat het best ingewikkeld kan zijn om de zon te zien op de Noordkaap. Dat is natuurlijk niet de bedoeling dat ik daar aankomen en dan alleen maar mist heb. Dus graag alvast duimen voor zon kan je niet vroeg genoeg mee beginnen.

Vrijdag stond in het teken van 2 dingen die wel degelijk met elkaar te maken hadden. Regen en boten en regen en regen en regen. Had de Oslo pas gekocht zodat ik lekker gratis in alle musea kon want het weer was kansloos. 's Ochtends al 36 uur onafgebroken regen gehad en het heeft de hele dag geregend. Maar goed als ik dan die hele kleine tentjes van die wandel of fiets mensen zie dan heb ik het nog lux zullen we maar zeggen. Ook al wordt nix meer droog, is het op een normale manier in de tent komen kansloos, zijn je waterdichte schoenen na 3 dagen regen stappen niet meer zo waterdicht.
Maar goed ik naar Oslo, beetje lang de haven gelopen. Die ligt vol met 2 en 3 masters erg grappig om te zien. Verder waren er 4 grote boten binnen waarvan 1 cruise schip. Je kent het wel die met al die oude mensen die dan met een bus de hele stad door worden getoured, bij voorkeur Amerikaans. Dusch.... daar wordt je helemaal gestoord van, overal die grote groepen met een gids. Die groepen hebben altijd een beetje het idee dat ze meer zijn dan andere, kwee nie. Ach ja....

Maar goed ik met het bootje over naar Bygdøy, het museum eiland. Daar ben naar het Flam museum geweest. De Flam is een expeditie schip waar Meneer Friedjof Nansen een Noordpool expeditie heeft gedaan. Later is het schip ook nog voor een Zuidpool expeditie gebruikt. Een grappig detail is dat mijn lagere school in Rotterdam, de Friedjof Nansen school was, toch leuk om dan nu te zien van hoe en wat. Daarna door naar scheepvaart museum, spreekt voor zich denk ik. Zeker een leuk museum. Nog even bij het Kon-Tiki museum langs. Had er nog nooit van gehoord maar er was een papyrus boot en een vlot te zien waarmee meneer Thor Heyerdal over de grote zeeën heeft gevaren om aan te tonen dat mensen in vroegere tijden best heus wel al met elkaar in contact hadden kunnen komen. En om te zien wat er gebeurt als je mensen van verschillende culturen met verschillende geloven samen zet, hoe de samenwerking dan verloopt. Best interessant. Daarna nog even naar het vikingschip museum en toen was ik er wel klaar mee hoor. 4 musea op 1 dag is genoeg.

Ik deed elke keer op het station even een beetje opdrogen voor ik terug ging naar de camping. Wel makkelijker anders wordt het in de auto zo'n gedoe. En donderdag middag zat ik daar, komt er een stel Amerikanen aan (ze zijn net geland) lopen naar de Burger king en aan de hand van de Wopper bepalen ze de wisselkoers, dat is toch geweldig. Heb in mijn eentje onbedaarlijk zitten lachen.

Zaterdag na 60 uur onafgebroken regen was het tijd om de boel te pakken en verder te trekken. Op weg naar Hamar voor de vikingskipet en naar Lillehammer gewoon omdat het kan. Alles in de auto en op weg. Het werd zo waar droog en reed ik door een Bob Ross achtig landschap, helemaal geweldig. Door dat het zoveel had geregend kwam er allemaal mist uit de bossen omhoog, waanzinnig mooi (zie is de regen toch nog ergens goed voor geweest). Op een gegeven moment kwam ik langs het meer richting Hamar te rijden en dat was wel zo waanzinnig mooi, toen wist ik weer waarom ik deze onderneming aan het doen ben. Ik kan het gewoon niet omschrijven, zal proberen. Rots achtige walkanten met bergen die vol staan met naaldbomen waar dan af en toe een plukje gezellig gekleurde huizen staan. En dan met die mist. Het water was een spiegeltje en het was dus een waanzinnig mooi gezicht. Het deed gewoon een beetje pijn dat ik niet kon stoppen om foto's te maken.

En dan kom je Hamar binnen rijden en dan zie je gelijk die ijsbaan. Erg cool, het is echt net een Vikingschip. Leuk hoor. Je kon helaas niet naar binnen maar dat was wel te verwachten natuurlijk. Nog even Hamar in geweest maar dat was niet veel bijzonders. Daarna door naar Lillehammer. Het regende ondertussen voor de verandering. In Lillehammer aangekomen naar de skischans gereden maar het was zo slecht dat ik niet een de auto ben uit geweest. Wel enorm tof om te zien. Die gasten moeten lef hebben hoor om daar van af te springen. Uit eindelijk geëindigd in het Olympisch museum. Dat was echt heel tof. Ze hadden heel veel Medailles hangen maar ook de torches die gebruikt waren om de vlam aan te steken bij verschillende spelen. Ja was erg leuk en droog. Daarna naar camping en daar was het ook echt droog met een zonnetje enzo. Sta aan het water met een waanzinnig uitzicht op de overkant. Das dan wel weer tof. L

Morgen door richting Stavanger om de Fjorden te gaan bekijken. Maar daarover volgende week meer.

Wat me overigens wel opvalt is dat iedereen zo goed Engels spreekt. Had ik niet zo heel erg verwacht, wel dat mensen Engels praten natuurlijk maar zo goed en overal. Zij worden waarschijnlijk ook niet begrepen als ze in het buitenland zijn ;-).

En het is hier echt al super licht, je merkt het echt. Om 5 uur schijnt de zon al in je tentje (oké alleen de eerste dag maar toch). Dat wordt nog was in het Noorden ben echt benieuwd, heel bijzonder moet dat zijn.

En aan het einde van de vakantie ben ik vloeiend in Duits, kan niet anders ik maak zo veel nieuwe Duitse vrienden. Vind het wel grappig, Duitsers blijven ouwehoeren tegen me. Dus ik terug lullen, doe ik niet moeilijk over :-)

Adjø
Astrid

  • 12 Juni 2011 - 10:24

    Els:

    Wat een feest van herkenning. Er is niet veel veranderd in Oslo. Wat een geweldige beelden zijn het toch in het Vigelandpark.
    Hou de moed erin qua regen. Op onze grote reis in 1973 hadden we de eerste 3 weken ook alleen maar regen, maar daarna zijn we achtervolgd door een hittegolf. Gaat vast ook nu gebeuren. Hebben bij de Noordkaap wel wolken, maar zeker ook zon gehad op de langste dag. Heel feestelijk.
    Kijk uit naar je volgende belevenissen.

  • 12 Juni 2011 - 19:39

    Anita:

    Leuk om te lezen hoe het met je gaat en wat je allemaal meemaakt! Jammer van het weer, hopelijk klaart het snel weer op. Ooit hoop ik ook eens die kant op te gaan, lijkt me zo mooi. Kom ik advies vragen hoor. Geniet ervan! Groetjes!

  • 15 Juni 2011 - 10:20

    Monique:

    Hey Assie,

    weer een super verhaal, maarre ik denk dat je toch een offer moet doen aan de noorse god van de zon of een anti-regendansje moet maken.
    Wel balen dat je voorruit stuk was, ben je net op weg en hoppa een steentje tegen je ruit aan pfffff.
    ben zondag naar Andre Rieu geweest met 35.000 postcode winnaars, dat was ook een cultuurshock hoor hahah.

    Veel plezier, dikke kunuffel Mo

  • 17 Juni 2011 - 08:43

    Peet:

    hey astrid,
    wat ziet het er super mooi uit daar! zeker ook je wagen met tent vind ik briljant!

    veel plzr nog en ik wacht op de foto's van de trollen en elanden! :)

    kus

  • 18 Juni 2011 - 14:08

    Rien:

    Hoi Astrid,

    Leuke verslagen om te lezen.
    Wij zijn benieuwd naar aflevering 3.

    Groetjes van Henny en Rien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 50405

Voorgaande reizen:

25 Maart 2015 - 13 April 2015

Japan

17 Februari 2012 - 18 Maart 2012

Naar het dak van de wereld

29 Mei 2011 - 30 Augustus 2011

Stukkie toeren

10 Mei 2007 - 10 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: