Derde week, rare week - Reisverslag uit Sortland, Noorwegen van Astrid Hauser - WaarBenJij.nu Derde week, rare week - Reisverslag uit Sortland, Noorwegen van Astrid Hauser - WaarBenJij.nu

Derde week, rare week

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

18 Juni 2011 | Noorwegen, Sortland

Hej!

Week 3 en een rare week was het. Laten we zo zeggen voor iemand die niet zo heel goed is met veranderingen begint het dus een soort van ingewikkelde vakantie te worden. Ik bedoel elke dag van camping wisselen heb ik zelf gewild maar nu is heel mijn reis verandert en dat is dan wel moeilijk. Ik heb jullie achter gelaten in Lillehammer en laten we daar maar weer verder gaan.

Dusch... ik op zondag morgen helemaal klaar om richting Stavanger te gaan om de Fjorden te zien. Had overigens weer de hele nacht geregend en het wilde weer eens niet stoppen. Ik dacht ik sjek nog even hoe ik nou precies ga rijden via google maps en bedacht me toen laat ik nou eens even naar de toestand op de weg kijken. Nou ja het was nogal een toestand op de weg. De weg was dicht. Op de website van de Noorse ANWB stond dat je beter niet kon proberen om van Oost naar West te reizen of naar het Noorden want de E6 was ondergelopen en afgesloten. En de wegen richting het westen waren onder gelopen of door landverschuiving weggespoeld. Met andere woorden ik kon niet echt meer ergens heen. Nou kom je natuurlijk altijd wel ergens uit maar de weersverwachting was ook echt KANSLOOS voor het Fjorden gebied dus om de regen te ontwijken ben ik maar west gegaan, naar Zweden. Ik zou dan eerste Zweeds lapland doen en dan naar de Noordkaap etc etc. Nou nou nou wat een rit. Op een gegeven moment zat ik op een weg, in mijn eentje zoals het leek. Heb 150 km gereden zonder mensen voor of achter me, ruitenwissers op volle snelheid en bochtje hier en daar en heuveltje op en af. Met andere woorden niet leuk, echt dat was wel echt een momentje om liever gewoon thuis op de bank te zitten.

Maar goed ik kwam in Sveg, Zweden aan. Zie foto van kerk wat mijn eerste beeld was. Echt niet normaal meer, een zwarte lucht. Dus op de camping aangekomen, twijfel twijfel wel niet hutje. Toen ik terug liep van kijken naar het hutje hoorde ik de eerste donderklap en was de beslissing snel genomen, een hutje. Wel gezellig hoor zo'n hutje. Maar wat een weer, niet normaal meer. Zat gewoon te trillen in mijn stoel met de onweerklappen en hoeveelheid regen was ook bizar. Na overleg met mijn buienradar vriendje heb ik dan ook besloten om de volgende dag maar door te rijden naar het Noorden want het gebied waar ik op dat moment zat was ook heel slecht qua weer. Daar ging de theorie van Zweeds lapland etc etc.

Dus Maandag door naar het Noorden. En guess what, regen regen regen. Maar goed toen ik Lapland binnen reed was het DROOG. Ik hou van Lapland. Wat een heerlijkheid, je wordt er gelijk ook en stuk blijer van. Het is gewoon zo waardeloos om alleen maar ruitenwissers te kijken, alles nat te hebben, de hele dag met natte & koude voeten lopen etc etc. Ik weet ben niet van suiker maar het is niet leuk. En mijn rug is wel een beetje van suiker die vind het gewoon ook allemaal niet meer zo leuk. Dus droog was fijn. Het is gewoon vervelend dat je allemaal mooie dingen ziet en niet gewoon effies kan gaan wandelen of foto's maken. Maar goed ik was dus in Lapland in Vilhelmina. Heel schattig dorpje. Het was droog en dan allemaal van die gezellige gekleurde Zweedse huisjes en het was droog en zo gezellig en droog. Wat een luxe droog!! :-)

Maar goed reis plannen zijn dus nog al aangepast omdat ik nu het hele Fjorden gebied heb overgeslagen en daar ging het toch ook wel een soort van om. Dus het wordt nu als volgt. Deze week op pad naar de Lofoten, dan volgende week naar de Noordkaap. Dan weer terug Zweden in, Lapland doen. Dan Finland in, Finland kirskras door en dan naar Helsinki. Dan overvaren van Helsinki naar Stockholm. Dan bij Stockholm omhoog omdat deel Zweden ook nog een beetje mee te pakken en dan naar Trondheim om dan af te zakken naar Stavanger. En dan van Stavanger terug naar Denemarken. De kans bestaat dat ik Kopenhagen moet skippen en ik ga het stuk Trondheim – Bodo ook missen maar er is niet zo heel veel aan te doen. Het was gewoon geen optie om naar de Fjorden te gaan.

Maar goed in Vilhelmina heb ik kennis gemaakt met Heidi en Peter mijn nieuwe Zwitserse vrienden die voor 4 maanden aan het reizen waren door Europa. Erg grappig. Zij kwamen net van de Lofoten en hadden mooie verhalen dus ik was er helemaal klaar voor om de volgende dag richting de Lofoten te vertrekken. En had het weer gekeken en het zou zowaar droog zijn, wel is waar bewolkt maar droog. En voor droog doen we het nu allemaal.

Dus dinsdag op pad door Lapland. Vind het zo leuk dat ik in Lapland was, weet niet waarom maar klinkt zo gezellig. Nou ja Lapland is alleen anders dan ik had gedacht. Ik dacht daar is nix. Maar goed er is dus heel veel, meren, snel stromend water, bomen, bomen, ook heel veel berken bomen heel schattig met die witte stammetjes. En heuvels en bochten waarna het NOG mooier is dan het gene dat je ervoor had gezien. Het was gewoon zo mooi en toen zag ik ook nog mijn eerste rendier. Een mama met haar babies. En toen liep er nog eentje over de weg. En toen waren er nog 20 en toen waren er nog 40 met babies die op de weg aan het spelen waren en toen en toen..... met andere woorden ik heb mijn eerste 1800 rendieren gezien. Maar ik vond het mooi..... Nou staat de GPS op kortste route ipv snelste route met als gevolg dat ik dus binnendoor werd gestuurd. Eerst een beetje van nou ja wat gebeurt me nu maar de weg waar ik toen op te rijden kwam was echt belachelijk mooi. Ik werd er gewoon een beetje emotioneel van en baalde er van dat ik niet een webcam op mijn auto had zodat jullie het ook kunnen zien. Ik reed over de Silverweg (is dit de hoogste weg, Zweden fanaten??). Alleen maar bergen met nog sneeuw erop. Sneeuw die aan het smelten was en enorme watervallen achterliet. Snel stromende rivieren die met donderend geraas zich een weg baande door het landschap. En sneeuw nog zoveel sneeuw. En het ene stukje was nog mooier dan het andere. Er lag nog blauw ijs op de meren, had ik al gezegd van die watervallen. Het is was gewoon onbeschrijfelijk mooi. Het hoogste punt was overigen 740 meter en daarna stortte je je met 10% naar beneden. En toen was ik weer terug in Noorwegen en dat was ook te mooi. Langs het water bergje op tunneltje door, bergje af. En helemaal zoals je je Noorwegen voorstelt, met van die gezellige rooie huisjes langs het water. Gewoon te mooi. Het is gewoon bijna oneerlijk zo mooi is het hier. De camping is dan ook nog eens aan het water met al die bergen er om heen. Bijzonder bijzonder.

Mijn nieuwe Belgische vrienden (ja wat zijn typische Belgen namen???) Zij heette in ieder geval Hilde zullen we hem Jerom noemen. Maar goed die stonden dus gezellig naast me en hebben nog even 101 tips gegeven voor de Lofoten. En zij vertelde dus dat er hier ook zeearenden zitten. Hoe cool is dat, wordt dus goed opletten. Verder vertelde ze dat ze een vos hadden gezien op de camping, het komt dichterbij. En hadden ze goeie tips om gratis te parkeren in BodØ, zijn ook net Nederlanders ;-).

Woensdag ben ik naar BodØ geweest, een havenstadje dat vooral bestaansrecht heeft door de haring visserij. Het plaatsje is plat gegooid in de WWII dus er is weinig ouds te bekennen maar de haven was gezellig. En zo met die rotsen voor de uitgang van de zee is wel heel bijzonder. Bootje geregeld voor donderdag naar de Lofoten. Verder beetje relaxed gedaan. Nog bij de camping beetje gewandeld gedeeltelijk door een woonwijk. Leuk hoor om te zien hoe mensen hier leven. Mooie huizen, heel modern maar heel goed passend bij de Noorse houten huizen. Leuk.

En we hebben de middernachtzon hier. Heel raar, echt enorm raar. Het wordt gewoon niet donker. Ga je naar de wc om 2 uur schijnt de zon gewoon. Voordeel daarvan is wel dat het redelijk snel weer een beetje begint op te warmen, het is nl nog al koud 's nachts hier. Maar om 23 uur nog met zonnebrilletje op voor de tent, bizar.

En toen was het dan zo ver naar de Lofoten, hoge verwachtingen. Weer was zo zo, voornamelijk heel erg koud, echt heel erg koud en bewolkt. Dus op de boot en we zien wel. Nou op die boot was de gevoelstemperatuur echt -10 maar goed je moet toch buiten blijven om die foto's te maken. En het was zó mooi om de Lofoten zo voor je op te zien doemen. Gewoon waanzinnig. Aan land gegaan en eerst naar Å gereden, wat mooi, wat mooi. Daar ben je echt aan het einde van de wereld en verder is er nix meer, alleen nog bergen, bergen en bergen. En het weer was waanzinnig, zon en dan mist tussen de bergen. Het was gewoon belachelijk mooi, belachelijk. Het zijn enorme ruige bergen die aan de top alleen maar steen zijn, heel puntig en dan langzaam aan naar beneden komt er een groene gloed van het gras en beneden aan staan wat boompjes. En dan ligt er nog heel veel sneeuw overal. Waanzinnig gewoon, weet niet hoe ik het moet omschrijven. Ik heb foto's bijgevoegd maar die doen het geen recht (en ze zijn niet nog niet bewerkt dus sowieso niet top). Ik wist niet dat er zoveel mooiigheid bestond. Het is wel grappig want ik zit al een paar dagen te denken hoe je nou bepaald wat het mooiste is wat je ooit hebt gezien. Nou dat weet je dus gewoon als je het ziet, dit :-)

Verder is er heel veel stokvis en stokvis STINKT!. Heel erg. Maar wel cool om te zien. Echt overal hangen die vissen. Van Å (overigens het meest gestolen naambordje en samen met Y in La France de enige plaatsnaam met maar 1 letter). Langs de fjorden omhoog gereden. Waanzinnig, aan de ene kant bergen aan de andere kant water en het enige wat daar tussen ligt is de smalle weg waar je op rijdt. En dan opeens in een bocht is daar een schattig klein dorpje met vissersbootjes en rode huisjes op palen. Het grappige is dat alles wat je ziet volledig voldoet aan de verwachtingen en aan de plaatjes en het is zo geen teleurstelling het is gewoon nog mooier en toffer. En dan kom je door een tunnel en dan is het zo mogelijk nog mooier en dat is haast niet mogelijk. Vooral ook door de mist tussen die bergen, magisch. En het water is gewoon blauw zoals je bij die witte zandstranden altijd ziet en zo helder. Omdat het al wat aan de late kant was ben ik toen door gereden naar de camping. Geen geweldige camping (maar ja welke is dat wel) maar de locatie...

Dus vrijdag was het een dagje Lofoten toeren, het was super mooi weer, strak blauwe lucht. Eerst ben ik naar het Nusfjord gereden. Mijn nieuwe Duitse vriendin Heidi II die ik donderdag op een parkeerplaats had ontmoet had mij op het hart gedrukt om daar naar toe te gaan. Want als ze daar heen ging dan ging haar hart open zo mooi was de weg ernaar toe. Nusfjord is het oudste visserdorpje op de Lofoten en ook als zodanig bewaard gebleven. In de boekjes stond ook dat de weg naar het dorpje heel bijzonder was. Dus ik op pad was toch nog wel een eindje rijden. Onderweg natuurlijk 100x gestopt om foto's te maken want bij helder weer zijn die bergen ook heel erg mooi. Nou en toen kwam ik dan bij de weg naar het Nusfjord, nou Heidi II had helemaal gelijk. Geen woorden voor, te mooi gewoon. Nusfjord zelf ook erg leuk, heel goed onderhouden en enorm mooi en gezellig. Daar een beetje rond gelopen en genoten. Daarna gaan rondrijden over de Lofoten. Tot ik in Eggum uit kwam, een plaatsje aan de West kant. De weg er naar toe was een drama, in de zin van smal etc. Maar goed daar was een natuurgebied, bizar. Heb daar 2 uurtjes oid rond gelopen, bizar gewoon. Je voelt je dan zo klein en nietig tussen die bergen. En zoveel bloemen ook overal. Ik heb nog nooit zoveel boterbloemen gezien, bizar. Kreeg een enorm Sound of the music gevoel. En toen, nadat ik een tijdje op een rost om me heen had zitten kijken, vloog daar een zeearend. Wow, wow wow, wat een bizar beest is dat. Zo groot en zo mooi zwevend op de termiek, wow. Nog even via Henningsvær op de terugweg naar de camping maar dat viel een beetje tegen. Misschien omdat ik al zoveel moois had gezien. Maar wat een dag, wat een dag. Wat is het mooi hier, echt de moeite waard. Het is een takke eind rijden maar zeker niet zonder resultaat.

Zaterdag ben ik weer verder getrokken naar de Versterålen. Eerst nog een beetje over binnendoor weggetjes op de Lofoten. En dan opeens houdt het asfalt op en dan is er alleen nog zandweg, heel raar. Maar zo mooi. Met pondje over van Fiskebøl naar Melbu. Daar ben ik langs de west kust gereden om in Stokmarkness te komen. Ja ook mooi maar heel anders. Veel minder ruig, bergen zijn meer heuvels en zien er gezellig uit. Veel minder sneeuw. En heel veel velden met bloemetjes en koetjes. Liefelijker. Heel veel mensen doen eerst de Versterålen en dan de Lofoten en denk dat dat een hele goeie volgorde is. Maar goed in Stokmarkness hebben ze het Hurtigrute museum. De Hurtigrute is de postboot zeg maar. Dat is zijn oorsprong maar tegenwoordig is het een luxe cruiseschip dat langs de kust vaart. Overigens ben ik er van overtuigd dat Hurtigrute ook gewoon een ontbijt gerecht is, zoiets als havermout ofzo. Maar goed ik naar dat museum, lag ook een van die cruise schepen van vroeg op de kant, de Finnmark. Maar de Hurtigrute komt ook aan de kade daar en ik had hem nog niet gezien alleen gehoord. Dus ik gaan kijken, cool man. Heel veel mensen op de kade die foto's aan het maken zijn van die boot. Heel veel mensen op die boot die foto's aan het maken zijn van de mensen op de kade. Leuk toch. Er is blijkbaar een fanfare festival in Melbu en een van de fanfare's stond op de kant een andere fanfare die op de boot was te verwelkomen. Cool hoor al die gasten een beetje toeteren en trommelen, helemaal leuk.
Heb bedacht dat ik ook echt een keer met de Hurtigrute mee wil (wat bijzonder is want 2 uur daarvoor moest ik nog met een ferry mee en vond ik het allemaal weer niet zo tof ;-) ). Maar denk dat ik toch minimaal 20 jaar ouder moet zijn om met die boot mee te kunnen, of Amerikaan zijn. De leeftijd was nl nog al aan de hoge kant. Wat goed is want nu heb ik 20 jaar om te sparen en om er aan te wennen. Camping opgezocht en nog even lekker van de zon genoten. Ja mensen ik heb sinds dinsdag zon en hij is nog niet weg geweest, letterlijk. Heel grappig.

Overigens veel leuke en aardige Nederlanders ontmoet de afgelopen dagen en dat is bijzonder want tot nu toe waren er niet zo veel aardige. Gister een setje en die waren 3 maanden aan het toeren door Scandinavië, wat een leuk idee. Zij waren al in Finland geweest en vertelde dat dat niet zo heel aantrekkelijk was. Vooral Fins lapland was geen aanrader. Die gast (en dat was een stoere gast) vertelde dat ze op een bepaald moment richting de Russische grens aan het rijden waren en toch maar weer omgekeerd zijn omdat het zo onheilspellend was. De mensen waren minder aardig en hadden een bepaalde blik, hij was er niet blij mee. Hij zei ook dat hij zijn vriendin niet alleen naar Fins lapland zou laten gaan. Denk dus dat ik dat dan ook maar niet moet doen. Dus plannen moeten nogmaals aangepast, maar eerst de Noordkaap. Ben er bijna :-D

Adjø
Astrid


  • 18 Juni 2011 - 19:48

    Belinda:

    He Bikkel!
    Wat een belevenissen weer! Als 'k dit dan lees ben je zo dichtbij. Zo mooi geschreven. Blijf genieten en die moeilijke momenten kun je aan dappere meid!! We blijven aan je denken. Groetjes Belinda en het spreekwoord na regen... heeft zich weer bewezen :-)

  • 18 Juni 2011 - 20:01

    Anita:

    Wat een avontuur! En wat een doorzetter! Kan me voorstellen dat je soms even moest bijten, maar gelukkig is het weer nu weer beter. Ben erg benieuwd naar de Noordkaap! Mooie foto's ook weer... Goede reis komende week! Groetjes Anita

  • 19 Juni 2011 - 08:03

    Henny:

    Heel gaaf om je verslag te lezen. Alle herinneringen en beelden van onze reis van vorig jaar komen weer boven. Vind het heel knap hoe je deze reis onderneemt. Ben best jaloers op je. En nu richting de Noordkaap ondanks wat iedereen zegt gewoon wel doen, wy hebben het geluk gehad dat de mist optrok en het heel helder werd en ook de weg er naar toe heeft een schitterende natuur.
    Mocht je op weg daar naar toe stopt dan in Alta. Er is daar een mooie camping en bezoekt daar dan een openluchtmuseum waar je een uitgestippeld traject langs rotstekeningen kan lopen echt de moeite waard. Voor de Noordkaap hebben wy een camping gehad in Olderfjord, langs een meer waar je heel goed eb en vloed kan waarnemen en je zag de rendieren langs het water lopen. Nog heel veel plezier en natuurgenot we volgen, je ook elk moment op twitter. groetjes Henny en Rien

  • 19 Juni 2011 - 10:43

    Andere Kampeerders:

    Schitterend verhaal en vooal ook de foto's. Wij hebben meegeleefd met je weersbelevenissen.
    Advies: Overtocht van Turku naar Stockholm, tussen de eilanden door is een van de mooiste die we ooit hebben gemaakt en we hebben heel wat vaartochtjes achter de rug. Hopen ooit nog een met de Hurtigruten ye gaan.
    Hannie en Geard

  • 19 Juni 2011 - 12:12

    Annemiek:

    hela hola, wat een mooi verhaal heb je toch weer geschreven. Enorm leuk en fijn om te lezen hoe je het allemaal weer flikt daar ;)

  • 20 Juni 2011 - 09:35

    Michiel:

    Mooie verhalen en pica's meis!
    Wel rare windschermen daar,......van vis!?

  • 01 Juli 2011 - 11:22

    B10:

    Hoi lieffie, ben trots op je! Wat een avontuur ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 50400

Voorgaande reizen:

25 Maart 2015 - 13 April 2015

Japan

17 Februari 2012 - 18 Maart 2012

Naar het dak van de wereld

29 Mei 2011 - 30 Augustus 2011

Stukkie toeren

10 Mei 2007 - 10 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: