Week 4 De Noordkaap - Reisverslag uit Kautokeino, Noorwegen van Astrid Hauser - WaarBenJij.nu Week 4 De Noordkaap - Reisverslag uit Kautokeino, Noorwegen van Astrid Hauser - WaarBenJij.nu

Week 4 De Noordkaap

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

25 Juni 2011 | Noorwegen, Kautokeino

Hej!

Als eerst wil ik zeggen dat ik het super leuk vind dat jullie zo met me mee lezen/leven. Bedankt voor alle leuke, gezellige en lieve berichtjes, doet me goed. Leuk hoor dat jullie meereizen.

Week 4 alweer. Ik heb het gehaald Junior want ik ben maandag niet in Vlaardingen. Zullen we dan maar afspreken dat ik gewoon de volgende 2 maanden ook vol maak?

Week 4 stond in zijn geheel in het teken van naar de Noordkaap gaan, dat was nog best een #stukkietoeren. Ik had gedacht dat het van Bodø nog maar zo'n 600 km zou zijn maar vandaar was het nog 1100 km, mhhh. De Noordkaap is echt een takke eind rijden. Vooral ook omdat je gewoon niet meer dan 70 km per uur rijdt, dus gaat langzaam. Mijn nieuwe Duitse vrienden Rudolf en Helga (waar ik maandag avond gezellig mee heb gekookt en gegeten) vertelde dat ze 6 dagen vanuit Duitsland onderweg zijn geweest om op de Noordkaap te komen. Het is dan “maar” ~3500 km maar het is heel ver. Had gedacht dat ik nooit meer dan 4 dagen rijden van huis zou zijn en dat is dus niet het geval, dat valt wel een klein beetje tegen.

Maar goed zondag was ik dus nog op de Versterålen en ben ik daar gaan rond toeren over de eilanden. Dat was ook weer wow hoor. Het is heel anders dan de Lofoten. Lofoten is water,weg, bergen en af en toe een dorpje tussen water en weg. Maar de Versterålen is water, weiland (bijvoorkeur met heel veel bloemetjes), weg, weiland, bergen. Het is allemaal wat weidser maar ook zeer mooi. Ik ben naar Nyksund gereden, het einde van de wereld. Dit is een oud vissersdorpje. Maar de weg ernaar toe, waanzinnig. Het was echt letterlijk zo dat ik een bochtje naar links maakte en een diep dal in “stortte” met alleen maar groen en meren. Bizar gewoon, zoveel verschillende kleuren groen. Dennenbomen, loofbomen, gras, ik wist niet dat er zo veel nuances groen bestonden. Zo mooi. En toen was er een bochtje naar rechts en toen was daar opeens een fjord als een spiegeltje met besneeuwde bergtoppen er achter, adembenemend zo mooi. Het blijft onvoorstelbaar alsje het ziet en ik word er echt blij van als ik dit soort mooie dingen zie. Maar moet zeggen dat Nyksund ook erg mooi was. De weg ernaar toe was hel, zandweg die eigenlijk te smal was voor 1 auto maar zo mooi. Het haventje was 10 huizen oid maar helemaal top, zeker de moeite waard. Daarna doorgereden naar Nykvag. Dat viel een beetje tegen qua dorpje maar de weg ernaar toe en het uitzicht punt waren geweldig. Enorme bergen die uit zee rezen en dan een hagelwit strand met azuur blauwe zee. Het is op dat uitzichtpunt dat ik mijn nieuwe Noorse vrienden Anna en Bjorn ontmoette. Ze waren aan het rond reizen in hun eigen land wat mij een heel goed plan leek. Zij kwamen uit Oslo en vertelde dat het weer in het Fjorden gebied nog steeds kansloos was en dat zij uiteindelijk ook via Zweden omhoog waren gereden. Heb dus een goeie beslissing genomen.

Ik moet zeggen dat ik dit soort ontmoetingen echt goud vind. Zo cool dat je random mensen ontmoet op een parkeerplaats of uitzichtpunt en waar je dan een kort gesprekje mee hebt over wat te zien en wat te doen. Het maakt het zo mooi om op deze manier te reizen. Het zijn hele bijzondere ontmoetingen, doet me goed. Maar de afwas en kook gesprekjes zijn ook helemaal top hoor. Leuk dat mensen dan zo open zijn en gezellig kletsen.

Maandag was #stukkietoeren dag, wat een mooiigheid weer. Enorme bergen (ja voor een Hollander zijn het enorme bergen). Met waanzinnige watervallen van het smelt water. Je ziet 3 kleine stoompjes samen komen tot een overweldigende waterval. Heel bijzonder. En het water heeft echt een ijsblauwe kleur, heel erg mooi.
En ik had een stop bij de Polar zoo. De meest Noordelijke dierentuin van Europa. Was leuk, ze hadden er de dieren zitten die hier in het wild rond lopen. Herten, Muskus Ossen, Elanden, Poolvos, Wolven, Veelvraat, Beren en Lynxen. De “big 5” voeren ze tijdens een guide tour door de dierentuin. Erg leuk (ik denk dat je ze anders ook niet ziet want de “kooien” waar de beesten in zitten zijn enorm groot). Heel erg tof om de dieren zo te zien maar ik hoop dat ik ze niet in het echt ga mee maken. Althans de wolven en de beren niet. Was wel grappig want ze hadden en albino bruine beer. Dus eigenlijk een ijsbeer met een identiteitscrisis. Al met al een leuk uitstapje.

Luifeltje weer eens geprobeerd. Geheel gerepareerd met ducktape en het leek te werken. Maar de volgende ochtend na een nacht van regen bleek toch dat ducktape niet zo goed tegen water kan. Nou ja opzoek naar een andere oplossing dan maar weer.

Wat overigens wel heel grappig is, is de eb en vloed in de Fjorden. De camping waar ik maandag stond was aan een uitloper van een fjord, zeg maar een rivier. Toen ik aankwam was het vloed en de rivier dus helemaal vol. Nix aan de hand maar toen het eb werd, werd hij steeds luidruchtiger doordat er steeds meer stenen boven water kwamen. Hele rare gewaarwording.

Dinsdag was een enorm #stukkietoeren dag. 450 km en heb er 7.5 uur over gedaan. En het was slecht, heel slecht weer. En dan is het niet zo tof om over een bergweg te rijden. Maar goed het is allemaal goed gegaan. Helaas dat het zo slecht was want het was weer super mooi. Er kwamen watervallen van smelt water naar beneden die gewoon de weg op spoten zoveel water, bizar gewoon. Op een geven moment kwam ik in (op) Gildetun, het is op 412 meter boven zee niveau, waanzinnig wat een uitzicht. Er was nix meer, geen bomen alleen sneeuw en rendieren. Houdt wel in gedachte dat dit de eerste dag van de zomer was en ik sneeuwpoppen kon bouwen ;-). Het was daar ook wel echt heel erg koud, denk dat het daar wel stiekem nog een beetje vroor. Maar goed einddoel was Alta en daar heb ik lekker in een hutje gezeten want toen ik daar aankwam was het geen doen om alles op te zetten ivm de regen. En het was koud!! Heel koud. Het voordeel van koud is, is dat je je helemaal moet begraven in je slaapzak en het dus niet meer zo licht is. Want krijg wel weinig slaap hoor maar het is een hele aparte ervaring.

Ze zijn hier overigens enorm van de visselaarij. De rivier stroomde achter mijn hutje langs in Alta en als ik uit mijn raam kijk zie ik 24/7 mensen vissen. Lekker midden in de rivier visjes vangen. Kan ook niet warm zijn denk ik dan maar, maar het zal wel tof zijn. Grappig om te zien. Sowieso in welke winkel je ook komt verkopen ze spullen om te vissen.

Woensdag ben ik in Alta gebleven en ben naar de rots tekeningen gaan kijken. Dit is de grootste rotstekeningen vind plaat van Scandinavië. Was erg leuk. Mooi uitgezet allemaal en goede uitleg erbij. Was heel interessant. Nog een beetje door Alta gelopen maar dat hangt van winkelcentra aan elkaar, niet gezellig. Dat is hier veel overingens. Winkelcentra en geen gezellige winkelstraatjes oid. Kwam nog wel een bios tegen, heb nog even geïnformeerd Mootje maar ze doen films ondertitelen dus we kunnen daten voor HP. 17 juli komt hij uit? Ben ik waarschijnlijk wel in de buurt van Stockholm dus moet goed komen. Ben uiteindelijk maar terug gegaan naar de camping en heb gewassen enzo. Ja moet toch ook gewoon gebeuren.

Donderdag was het dan eindelijk de dag van de Noordkaap!!. Maar goed het was weer regen regen en nix anders dan regen dus had weinig goede hoop. Ben eerst nog naar Hammerfest geweest, het meest Noordelijke stadje van Europa. Was het de moeite waard, dat weet ik niet. Ik denk dat als het droog is en ze niet alle wegen open hebben liggen voor verbouwingen dan kan het best een aardig stadje zijn. Er is een ijsberen tentoonstelling(kje) en dat was wel aardig. Maar goed ben er geweest tick in de box zullen we maar zeggen, de kans dat ik ooit nog terug ga is 0 dus... Toen het laatste stukje naar de Noordkaap. Enorme tunnel die niet tof was, 10 % naar beneden en 10 % omhoog over een lengte van 7 km. Tunnels zijn hier sowieso niet zo tof. Heel erg donker, hele slecht afzuiging en heel smal. Maar goed ik was op het eiland van de Noordkaap. Eerst even naar de camping om spulletjes op te zetten en zeker te weten dat ik een plekkie had enzo. En toen de laatste 24 km. Mensen wat een weg, te bijzonder. Ik weet niet hoe hoog je hier uiteindelijk zit qua nivo boven zee maar te mooi. Er is nix meer, rotsen, stenen, bergen en rendieren heel veel rendieren. Ik weet dat dat niet als nix klinkt maar voor iemand die het niet erg zou vinden om in New York te wonen is dit redelijk nix. En zo stil, oorverdovend. Heel bijzonder want er zijn ook geen vogeltjes, dat is heel raar. Alleen rendieren. En weet je rendieren liggen dus op de sneeuw, dan ben toch raar dat is toch koud zou je denken.

Maar goed dat laatste stukje was een kippenvel stukje en toen ik eenmaal op de Noorkaap was, was ik best een beetje emotioneel. Heb het toch maar effies gedaan zo naar het einde van de wereld gereden in m'n eentje. Heel bijzonder was het. En het was opeens droog en de weersverwachting voor de volgende dag was zonnig. Noordkaap stelt zoals verwacht niet heel veel voor. Het is die globe en verder een groot centrum met info, restaurants en souvenirs. Uurtje beetje rond gehobbeld en toen terug naar de camping.

Gezellige Nederlandse achterburen op de camping. Ze gingen lekker pannenkoeken bakken buiten, toch lekker Hollands heerlijk. Ik mag nix zeggen want ik heb netjes de meegebrachte erwtensoep van de arbeid gegeten. Heerlijk hoor want ook hier is het frisjes. Maar leuke mensen.

Vrijdag ben ik dus naar de Noordkaap geweest. Het grappige is dat de Noordkaap eigenlijk helemaal niet het Noordelijkste puntje is er zijn Noordelijkere. Eentje kan je naar toe lopen net voor de Noordkaap. Dus ik op pad maar dat was niet zo'n succes. De bergen zijn hier van een soort van leisteen en dat loopt nogal rot. Er was niet echt een pad oid dus het was een spannende onderneming. En ik was een paar keer bijna echt in Noorwegen geweest zoals Dennis zou zeggen, lag bijna lang uit. Maar goed na een 3 kwartier lopen keek ik eens voor me uit en bedacht ik me dat het geen goed idee was om verder te gaan (rug gaat niet zo heel goed de laatste dagen) dus terug. Nou toch lekker 1.5 uur gelopen had ik de beweging weer gehad voor de dag. Het blijft me verbazen dat er gewoon helemaal nix is, mooi dat dat kan bestaan. In Nederland heb ik niet het idee dat we dat nog hebben.

Dus toch maar weer gewoon naar de Noordkaap heb daar een beetje rond gelopen. Ben in het centrum geweest. Was wel grappig niet veel bijzonders. Wel een hele mooie film. En een van mijn Nederlandse vriendinnen had al gezegd dat mensen ook foto's zaten te maken van de film en ja hoor... lekker alles mee filmen. Soms.... Overigens vertelde ze daar dat het voor de Noordkaap een uitzonderlijk mooie dag was, dat heb ik dan maar weer mooi meegepikt zullen we maar zeggen.
Uiteindelijk naar de camping gegaan, even chillen zodat ik 's avonds nog even naar de midzomernacht zon kon gaan kijken. Dus ik zo rond 21 uur weg. Prima nix aan de hand, hier en daar wel een beetje mist maar niet overdreven. Op de Noordkaap aangekomen bleek ik niet de enige te zijn ;-). Wat een boel mensen. Het was allemaal erg mooi om te zien. Niet echt helemaal helder maar wel cool. En gewoon het daar zijn. Dus ik ga effies een bakkie thee doen, hoor ik Nederlanders achter mij zeggen dat als het zo blijft kunnen we net zo goed weg gaan. Dus ik kijk naar buiten, helemaal pot dicht. Te bizar in 15 minuten tijd was het helemaal dicht gemist. Je kon letterlijk geen hand voor ogen meer zien. Dus ik terug naar de camping maar dat was niet tof natuurlijk want het was overal mist. Best eng om dan door de bergen te rijden. Maar goed heelhuids beneden gekomen maar je raad het al, het regende ondertussen ook. Nou en het heeft niet meer gestopt of zachtjes geregend.

Dus zaterdag was weer een toppertje om op te ruimen. Maar goed alles weer in de auto gekregen en ik op pad. Gelukkig was de mist redelijk weggetrokken en had ik alleen mist. Ik had op internet gechecked waar het droog zou zijn en daar ben ik naar toe gereden. Helaas een andere plek dan ik wilde maar goed dit is ook prima. Was een bijzondere rit hier naar toe. Heel anders dan west lapland. Veel meer bomen en minder ruig, veel meer verlaten lijkt het dan het westen. Komt misschien ook omdat het hier minder druk is qua toeristen. Het is niet helemaal mijn gedeelte van het land, te rustig voor mij. Soms zie je huisjes staan op plekken dat je denkt, ik hoop maar dat het hun vakantie huisje is want als je hier het hele jaar moet wonen wat doe je dan. Bij veel mensen staan ook nog gewoon de sneeuw scooters buiten, zo van nou over 2 maanden hebben we ze toch weer nodig. Heel veel wegen hebben slagbomen en zijn gesloten in de winter, hoe bizar is dat. Kan je je toch niet voorstellen dat ze de A20 afsluiten omdat er zoveel sneeuw ligt. Heel andere wereld dan bij ons. Leuk om zo mee te maken.

Ben nog even bij het locale sami museum geweest. Was wel grappig en ik zag nog een meisje lopen geheel in de sami dracht. Dacht dat het misschien was van wegen midzomernacht vieren vandaag maar mijn nieuwe vriendin uit Letland vertelde me dat veel mensen er nog echt zo bij lopen. Cool hoor. Oh en ik zit in muggen land. Wow, dat zijn er een boel. Maar goed insmeren met deet 80 ofzo en dan zie je eerste je huid wegsmelten en daarna zie je gewoon de muggen weg botsen van je arm. Heel cool om te zien.

Maar goed ben op het hoogste punt van mijn reis geweest. Even een paar getalletjes van hoe en wat, gewoon omdat het kan. Ben nu 28 dagen onderweg en heb 6196.4 km gereden. Daarvoor heb ik 3 ferries genomen en ben ik door 64 tunnels gegaan. Dit is mijn 14de camping, waarvan dit mijn 5de nachten in een hutje is. Ik heb 2359 foto's gemaakt. Heb 3.5 mln zeemeeuwen gezien, 1.67 mln rendieren, 425.871 schapen (langs of op de weg dat is), 1 hagedis en 1 zeearend.

Ben blij dat ik het hoogste punt heb gehad. Zoals gezegd, het is heel ver weg en verder dan ik dacht. Vind het een fijne gedachte dat ik nu weer dichterbij huis kom, niet dat ik naar huis wil maar het is fijn om niet nog verder weg te gaan.

Ik hoop dat na deze week van regen er weer een week mooi weer komt. Zo niet weet ik niet wat ik ga doen. Ik weet dat het in Nederland ook regent maar daar heb ik een huis en een droog bed ipv hopen dat alles nog droogt voor de volgende avond. En ik ben niet gemaakt om regen te hebben op vakantie, dat heb ik ook nooit dus dit is raar. Ik heb er fysiek last van maar ook mentaal is het moeilijk. Je kan nix doen je kunt niet je auto uit om dingen te bekijken en 's avonds is het ellende om een beetje warm te zijn en droog te blijven. En het kost me gewoon mijn nacht rust, door de herrie maar ook door het zorgen maken. Ja nou ja zo ben ik nou eenmaal. Maar goed ik blijf gewoon rijden tot het droog is en dan komt het allemaal weer goed.

In principe is dit mijn laatste stop in Noorwegen (voor nu) en dan morgen naar Zweden om over te varen naar Finland zodat ik 9 juli Laura kan ontmoeten in Helsinki. Tot volgende week!!

Adjø
Astrid

  • 25 Juni 2011 - 20:35

    Evelyn:

    mooi verhaal weer. Ik kan me helemaal voorstellen dat je gek wordt van al die regen, vreselijk, je humeur gaat er gewoon van achter uit. Ik hoop dat je snel weer droog en warmer weer hebt. Veel plezier nog!

  • 26 Juni 2011 - 07:25

    Inge:

    Elke keer weer leuk om op zondag je verslag te lezen en de mooie foto's te bekijken. Wel stoer wat je allemaal onderneemt, petje af. Ik ga duimen voor mooi weer.

  • 26 Juni 2011 - 08:08

    Esther:

    Hee As,

    Supercool dat je helemaal naar de Noordkaap bent geweest!
    Kunnen weinig mensen zeggen. En blijft leuk van camperen dat je zo makkelijk met allerlei mensen aan de praat raakt. Volgens weeronline.nl ziet het wer er voor Zweden en Finland er komende week goed uit. Zag veel zonnetjes en geen regen, moet goedkomen.

    Leuk dat je Laura alsnog gata treffen in Helsinki. Blijven jullie daar of gaan jullie ook nog oversteek maken naar St Petersburg?

    Heel veel plezier komende week.
    Dikke kus

  • 26 Juni 2011 - 20:14

    Belinda:

    Ha Astrid,
    Op je mooie foto's is het toch vaak erg lekker weer, maar schijn bedriegt dus blijkbaar. Succes met alle nattigheid! Op naar de zon! Hoihoi
    Belinda

  • 28 Juni 2011 - 07:22

    Henny:

    Is weer een heel boeiend verslag geworden. Petje af voor je doorzettingsvermogen. Al die regen, ze zeggen wel dat je er niet van smelt maar het blijft vervelend en je krygt er gauw genoeg van.Hier in Nederland hebben we een bloedhete maandag achter de rug en ook vandaag is het broeierig warm maar de eerste onweersbuien komen al binnen, het is aardedonker en vanmiddag wordt er noodweer verwacht. Zo zie je maar ook hier houdt het niet over. Ik hoop dat je deze reis vol blyft houden anders heb je achteraf toch spijt, we vinden je een kanjer en menigeen zou het je niet nadoen. Geniet we volgen je op twitter en lezen je blog met interesse en veel plezier.

  • 28 Juni 2011 - 08:48

    Dorieke:

    ziet er allemaal echt prachtig uit As! En ik vind je zo goed dat je met of zonder ducktape en met of zonder regen zo blij klinkt. Ik ben echt trots op mijn lieve vriendinnetje. Geniet ervan en blijf vooral lekker schrijven en foto's plaatsen want het is meegenieten!

    dikke kus en knuffel uit NL (jaja!!! Ik ben er nog een paar daagjes...)

  • 28 Juni 2011 - 09:18

    Els:

    Hoi Astrid,

    je begon je verslag zo geweldig goed met de mededeling dat je niet binnen 4 weken weer thuis was. Dus laat je niet kisten door de regen en hou vol hoor. Gelukkig heb je nog een afspraak met je vriendin, dus je kunt nog niet naar huis. Je zult zien, er zijn ook zonnige kanten aan de dingen. Alleen het volhouden al zal je heeeeeel veel voldoening geven als je er later, als bejaarde dame, op terug kijkt.
    In je eentje het slechte weer trotseren. Petje af voor je en volhouden hoor.

    Prachtige foto's heb je gemaakt. De Noordkaap is wel veranderd sinds 1972, althans het uitzichtpunt dan. Moet even het licht aan doen want er komt weer een onweersbui over. Je ziet hier ook kwakkelen.

    Wij gaan w.s. de eerste 2 weken van augustus naar Noorwegen. Naar Rondane om te wandelen. Ben je misschien daar nog in de buurt tegen die tijd?

    Maak no veel nieuwe vrienden en als het echt te bar wordt ga dan eens lekker in een hotelletje en hang alles in de kamer te drogen. Levert (ervaring mee) leuke foto's op. Zo'n hotelnacht doet ook wonderen voor je humeur.
    Tot volgende week.

  • 29 Juni 2011 - 09:21

    Dennis:

    Mooie foto's!! en mooi verhaal (als het allemaal waar is natuurlijk) Toch jammer dat je niet even echt in Noorwegen bent geweest. :-D Genietze!

  • 29 Juni 2011 - 11:50

    Mootje:

    hey Assie,

    weer een super verhaal en mooie foto's.
    ben trots op je dat je de 4 weken vol heb gemaakt, op naar de volgende 4!
    Super dat Harry ondertiteld is, is toch raar om harry in het zweeds te horen!!
    Ik moet je wat vertellen...smurfje is maandag niet door de APK gekomen en het ging heel veel centjes kosten om haar te repareren, ik heb d'r achter moeten laten , snik zeg!!!
    ben dus nu aan het treinen,met de metro en op de fiets, jeemig zeg dat is na 20 jaar auto rijden ook weer een avontuur pffff!!!
    heel veel plezier de aankomende week en tot het volgende verslag.
    P.s kevin heeft zijn eerste honkbalwedstrijd op de WPT meegemaakt, was erg leuk, hij heeft zelfs handtekeningen gevraagd haha, maarja hij vind voetbal net wat leuker.
    Dikke knuffel Mo

  • 01 Juli 2011 - 11:34

    B10:

    Hey kanjer,

    Jammer van het weer, maar ik ben super trots op je. Wie had dit verwacht??

    Kun je daar niet een keer een B&B nemen? Zodat je in een echt bed kunt slapen en ff op kunt warmen of kennen ze dat daar helemaal niet?

    Nou schattie, ik hoop dat de zon snel jou kant op komt en de regen eindelijk weg zal blijven.

    Een hele dikke knuffel!!!!!

  • 02 Juli 2011 - 11:04

    Tonny & Alfred :

    Beste Astrid,
    Van je ouders hoorden we van je indrukwekkende reis. Nu weten wij ook wat van trollen en nimfen
    en hebben geintresserd jouw verhalen gelezen. Prachtig hoe je alles onderneemt en beleeft. Je vader heeft inmiddels weer een huzarenstukje verricht bij ons thuis, waar we erg gelukkig mee zijn.
    Beste Astrid, geniet van je reis en belevenissen en pas goed op jezelf. We blijven je volgen.
    Tonny & Alfred Schollaart, Nieuwerkerk aan den IJssel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Astrid

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 50408

Voorgaande reizen:

25 Maart 2015 - 13 April 2015

Japan

17 Februari 2012 - 18 Maart 2012

Naar het dak van de wereld

29 Mei 2011 - 30 Augustus 2011

Stukkie toeren

10 Mei 2007 - 10 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: